Hlavní obsah

Dušan Vitázek - nešťastný Jekkyll, běsnící Hyde

Právo, Jiří P. Kříž

Do Brna jako uragán vtrhl Jekyll a Hyde Franka Wildhorna a Leslie Bricusse. Dvojí setkání Stanislava Moši na představeních „gotického muzikálového hororu“ - v New Yorku a na premiéře ve Vídni - přivedlo do týmu režiséra Petra Gazdíka v brněnském Městském divadle především věhlasného dirigenta, Vídeňáka Caspara Richtera.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Ivana Vaňová v roli Lucy Harrisové

Článek

V prvních výstupech jako by se jinak suverénní orchestr zalekl jeho jména. Nesmělost se přenesla i na herce. Pak ale Richter všechny rozbouřil k velkému výkonu. V případě premiérového představitele titulní role Dušana Vitázka označím herecký výkon rovnou za suverénní, běsnivý, intonačně naprosto čistý.

Česká rehabilitace

I když si Wildhorn zejména kolem Broadwaye nese stigma autora hitů, který na divadelní show nestačí - možná závist, že skládal mj. i pro Whitney Houstonovou - je part jeho dr. Jekylla a Mr. Hydea mimořádně náročný. A světově úspěšný. Zejména herecky nezvládl protiklady obou poloh ani Daniel Hůlka v nevydařené, krátkodeché karlínské inscenaci.

Přesně podle Wildhornovy zásady inscenace neklonovat, nýbrž tvořit jejich nové a další originály, stává se brněnská perfekcionalistická verze v novém překladu Gazdíka, Škarky a Šotkovského českou rehabilitací tématu.

Vitázek je dokonalým představitelem lva salónů a umíněného vědeckého experimentátora Jekylla i jeho zlým alter ego, monstrem Hydem. V zápase o tragicky rozdvojenou identitu se umí proměnit v jediném taktu hlasově i gesty. Muzikálový výkon, jaký jsme letos ještě neviděli. Suverenita, dokonalost!

K mimořádnému výsledku přispěla také Ivana Vaňková v roli tajemně nešťastné prostitutky Lucy. Intonačně jako obvykle občas zabloudila Johana Gazdíková coby Jekyllova snoubenka Emma. Zpívat raději asi neměla Jana Gazdíková, Lady Beaconsfieldová. Obsazena, bohužel musela.

Diváci křičeli Bravo!

Chvály hodnými jsou také muzikálové výkony Aleše Slaniny (bídák Spider) a Jany Musilové (Nellie). Jenom první česká scéna hudebního divadla může složit Company z hvězd, jakými jsou Lalková, Slováková, Jedličková a sedm dalších příštích.

Všechno v Česku předbíhá prostorová a videoartová scéna Christophera Weyerse s projekcemi Petra Hlouška a se světelnými efekty Davida Kachlíře. S duchem inscenace korespondují kostýmy Andrey Kučerové a vynalézavá choreografie Lucie Holánkové... Kdyby se to mohlo, volal by kritik s publikem bravo. Ale nesmí.

Městské divadlo Brno - Frank Wildhorn, Lesli Bricusse: Jekyll a Hyde. Přeložili Petr Gazdík, Karel Škarka, Jan Šotkovský. Režie a úprava Petr Gazdík, dramaturgie Jan Šotkovský, hudební nastudování Caspar Richter, dirigenti Caspar Richter, Ondřej Tajovský, Dan Kalousek, vokální nastudování Dan Kalousek, Karel Škarka, choreografie Lucie Holánková, scéna Christopher Weyers, scénické projekce Petr Hloušek, kostýmy Andrea Kučerová, světelný design David Kachlíř, pyrotechnické efekty Ivan Martínek. Premiéra 19. listopadu 2011 v Hudební scéně MDB.

Výběr článků

Načítám