Hlavní obsah

Dürrenmattovu Kláru Zachanassianovou vystřídá Kafka

Právo, Radmila Hrdinová

Jubilejní ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka nabídl o minulém víkendu inscenaci Fassbinderovy Brémské svobody, kterou nastudoval režisér Martin Františák v Městském divadle Kladno a která získala letošní Cenu Josefa Balvína za nejlepší domácí inscenaci původního německy psaného textu, jež vznikla během minulé sezóny.

Foto: archiv PDFNJ

Pětice herců ztvárňuje postavu Kláry Zachanassianové v berlínské Návštěvě staré dámy.

Článek

V neděli pak v Divadle na Vinohradech uvedl soubor berlínského Deutsches Theateru Dürrenmattovu Návštěvu staré dámy, kterou režisér Bastian Kraft proměnil v groteskní show, v níž pětice herců (čtyři herečky a jeden herec) zároveň představují pět podob Kláry Zachanassianové a zároveň (po drobné úpravě zevnějšku) hrají všechny občany Güllenu s výjimkou Illa. Pro ty, kteří dobře znají Dürrenmattův text, to může sice znamenat krajní odkrytí teze, že Kláře patří celý Güllen, ale pro ty, kteří text zas až tak dobře neznají, to zároveň může být i dosti matoucí. Do jisté míry je zábavné sledovat Klářiny herecké proměny, ale text sám to nijak zvlášť neobohacuje, stejně jako spojení Dürrenmattova textu se songy Lady Gaga. A ti, kteří se domnívají, že Dürrenmattova hra není až tak o Kláře Zachanassianové, ale o svědomí Güllenu, mohli v neustálém jevištním balábile přechodu z jedné postavy do druhé toto téma i dost citelně postrádat.

Foto: archiv PDFNJ

Englerův Kafka vznikl přímo pro letošní festivalový program.

Festivalový program pokračuje dnes večer první z triády kafkovských variací, a sice inscenací Kafka - hrůza pouhé schematičnosti, kterou v Divadle Komedie uvede od 20 hodin Kulturhaus Niederanven z Lucemburska. Inscenaci vytvořil přímo pro letošní festival režisér Martin Engler na základě Kafkových deníků a slibuje syntézu literatury, herectví, hudby a výtvarného umění.

Související témata:

Výběr článků

Načítám