Článek
Skulptura Venus - Blue, Modrá Venuše, od akademického sochaře a malíře Vlastimila Beránka má na výšku sice jenom něco málo přes osmdesát centimetrů, ale váží 243 kilo.
„Větší taková, v jednom kusu utavená a celopovrchově leštěná socha neexistuje,“ uvedl Marek Landa, který umělce zastupuje. „Vznikla pro světovou výstavu Expo 2020 v Dubaji, kde byla půl roku. Poprvé od Dubaje je vystavená tady,“ konstatoval.
Venuše má v plzeňské expozici ještě čtyři další menší křišťálové sestry. Cena za jednu? „Horní desítky milionů korun,“ podotkl Landa. „Takovéto věci se nevystavují často. A určitě nikdy nikdo nevystavoval skleněné plastiky společně s auty. Je to strašně zajímavé,“ dodal.
Stáří 6500 let
V muzeu jsou vystaveny také zčernalé subfosilní kmeny prastarých dubů i několik artefaktů, které z nich vyrobil Jaroslav Prošek. „Je to příběh jak z Hollywoodu,“ uvedl Tomáš Rothschein z firmy Subfossil Oak, která sídlí na Ostravsku. Právě tam se kmeny náhodou našly při kopání základů pro bioplynovou stanici.
„Dlouho se nevědělo, co to vlastně je. Vypadalo to neatraktivně, vonělo nevábně,“ prozradil Rothschein. „Z pěti až desetimetrové hloubky se dostávaly na povrch obří kusy zčernalého dřeva, některé stromy měly na délku i třicet metrů. Musely se omýt, očistit. Posudek, který máme z americké dendrologické laboratoře Beta Labs v Miami, uvádí na základě radiouhlíkové analýzy stáří vzorků šest a půl tisíce let.“
Subfosilní dřevo je lehce tvrdší než normální. „Zmineralizovalo ze sedmi až sedmnácti procent,“ pokračoval Rothschein. Některá díla, která z tohoto materiálu vytvořil Prošek, viděli také návštěvníci dubajského Expa. „Museli jsme je zaopatřit proti UV záření. Pak už tam zůstaly, spolupracujeme s královskými institucemi v Emirátech,“ doplnil.