Článek
Celosvětově nejvýznamnější postavou současné japonské kinematografie je animátor Hayao Miyazaki, tvůrce CESTY DO FANTAZIE a dalších úžasných filmů, které jsme u nás neviděli. Pár kilometrů od Tokia je muzeum jeho studia Ghibli, které jsem si pochopitelně nemohl nechat ujít:
Bohužel, v samotném muzeu se nesmí fotografovat - zřejmě aby nebyla narušena zdejší pohádková atmosféra. Celá budova je schválně navržena tak, aby se v ní návštěvník těžko orientoval, snadno zabloudil a musel prolézat malými dvířky a úzkými točitými schody. Pár fotek najdete tady. Především vám ale vřele doporučuji jakýmkoliv způsobem si opatřit slavné Miyazakiho filmy. Vyčerpávající informace o nich najdete tady.
Vzhledem k tomu, že v každém hračkářství (a v každém DVD obchodu a snad i v každé drogerii a potravinách) mají "Miyazakiho sekci", neodolali jsme a nakoupili nejrůznější varianty Totora a ostatní havěti z jeho filmů. Také jsem doplnil svou sekci Miyazakiho DVD. Kromě toho jsem si pořídil čerstvě vydané DVD GHOST IN THE SHELL 2: INNOCENCE (vizuálně neuvěřitelná záležitost) a DVD s výběrem ze seriálu FUCCON FAMILY (alias OH, MIKEY). To je neuvěřitelná záležitost nejen vizuálně, ale totálně. Malou ukázku (celou úvodní dvouminutovou epizodu) najdete tady ve formátu XVID.
Japonské kino za 800 Jenů (skoro 200 Kč) jsem tedy nenavštívil (nový Miyazakiho film HOWL'S MOVING CASTLE má premiéru až v listopadu), ale jako filmový fanoušek jsem si přesto přišel na své. Nejen, že je zde k dostání třeba obrovský box se všemi filmy Karla Zemana (včetně takových, o jejichž existenci jsem neměl tušení), ale ve velkém "mainstreamovém" hračkářství jsem mezi vycpanými Totory a Pokémony objevil tento vlastenecký regál (všimněte si, že je zásoben bohatěji, než podobné regály v Praze):
Pokud máte aspoň trochu vřelý vztah k animovaným filmům od Disneyho, nesmíte si v Japonsku nechat ujít návštěvu tokijského Disneylandu. Přesněji řečeno dvou tokijských Disneylandů, které leží těsně vedle sebe (a do každého se platí vstupné zvlášť)! Ten novější z nich vznikl teprve před třemi lety a najdete v něm mnohem "pokročilejší" atrakce než tradiční PIRATES OF THE CARIBBEAN nebo HAUNTED MANSION. A také atrakce, které zde jaksi "hostují" a nesouvisí přímo s Disneyem. Například stojí za to "Indiana Jones and the Temple of Crystal Skull" (kombinace horské dráhy se strašidelným zámkem) nebo "Stormriders" (kombinace velkoplošné projekce s hydraulickým natřásáním a několika dalšími "žánry"). Jde o opravdu obdivuhodné záležitosti z výtvarného, technického i dramaturgického hlediska.
V Japonsku je shodou okolností neuvěřitelně populární kultovní animovaný film Tima Burtona NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS a Disney proto lišácky využil faktu, že je jeho distributorem a už v polovině září (!!!) celý Disneyland upravil do "Halloweenského stylu". To znamená, že po celém parku i uvnitř atrakcí byly rozestaveny dýně, strašidla a hrdinové z NIGHTMARE. Po setmění to vypadalo opravdu kouzelně.
V Tokiu není problém sehnat ty nejroztodivnější artefakty z nejobskurnějších filmů. Proto není divu, že se naše rodina rozrostla o jedno zvíře. Schválně jestli uhodnete, které z těchto tří je z Tokia:
Ano, B) je správně. Má drahá polovička (která mě ke koupi Vetřelce původně přemluvila), to ovšem nyní nese nelibě. Netušila prý dosud, že na Facehuggerovi je něco, co vypadá takhle:
Premiéry týdne
Ve čtvrtek má premiéru film BOURNŮV MÝTUS, což je pokračování AGENTA BEZ MINULOSTI, špionážního thrilleru s Mattem Damonem. Ať už se vám jednička líbila nebo ne (mně moc ne), druhý díl je rozhodně stylově zcela jiný film! Je mnohem temnější, syrovější, a připomněl mi thrillery "ze staré školy" jako FRANCOUZSKÁ SPOJKA nebo (z novější doby) RONIN. O to překvapivější je, že film režíroval mladý neznámý režisér. Damonův Bourne je tentokrát bezesporu "badass", kterému jde jenom o pomstu a "s ničím se nemaže". Jenom škoda, že film vlastně nemá žádnou pořádnou zápletku a je to jenom série napínavých scén. Ale opravdu dobrých.
Filmy režiséra Roberta Altmana mě většinou nechávají chladným. Občas (HRÁČ) mi dojde, že film je zřejmě nějakým způsobem zajímavý, ale většinou zajímavý pro někoho jiného, než jsem já. Tudíž mě nechal chladným i jeho nejnovější film COMPANY, který polodokumentárním způsobem vypráví o jedné existenční etapě skutečného amerického baletního souboru. Námět i dialogy filmu jsou tak neuvěřiteně banální a nezajímavé, že zřejmě šlo o nějaký hlubší záměr, který - přiznávám se - jsem nepochopil. Kdybych se díval na ryzí dokument na totéž téma, pravděpodobně by mě to zajímalo mnohem víc.
Bohužel jsem neviděl horolezecký dokument PÁD DO TICHA (TOUCHING THE VOID). A neviděl jsem ani asijský film, z jehož názvu "JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA... A JARO" je jasné, že jde o umění. Tomáš Baldýnský mi napsal, že se mi to nebude líbit, protože v tom není kung-fu a soulož je až na konci a velmi krátká. Ale nepovedlo se mu mě tím urazit.
Ve zkratce...
Status INDIANY JONESE 4: Spielberg v televizním rozhovoru řekl, že se na natáčení vrhne hned jak dokončí VÁLKU SVĚTŮ, v první polovině roku 2005.
Status STAR WARS: George Lucas potvrdil, že na podzim 2006 se začne vysílat televizní seriál na motivy STAR WARS. Lucas by se chtěl vzdát všech tvůrčích funkcí spojených s tímto fenoménem a "předat otěže" nějakému tvůrci, který je zkušený, má rád STAR WARS a rozumí si s fanoušky. Konkrétně bylo zmíněno jméno Kevina Smithe, což by mohlo být opravdu zajímavé - možná zajímavější než EPIZODA III...
Status Jamese Bonda: Premiéra nové bondovky musela být o rok odložena (na konec roku 2006), protože stále není znám režisér ani nový představitel hlavní role.
Status ALEXANDRA VELIKÉHO: Gay sex nebude.