Hlavní obsah

Dobrý design má duši, něco jako osobnost, říkají britští designéři Edward Barber a Jay Osgerby

Právo, Kateřina Farná

Mezi hvězdami Designbloku jsou Britové Edward Barber a Jay Osgerby. "Dobrý design má duši, něco jako osobnost, hlavně žádné uřvané detaily. Zároveň produkt nesmí být moc jednoduchý a tichý, aby nebyl nudný. A nás zajímá, jak zachytit právě tu osobnost," popisuje jejich přístup Barber.

Článek

Potkali jste se na univerzitě, kde jste studovali architekturu. Proč jste se dali dohromady zrovna vy dva?

Barber: Prostě se to nějakým omylem stalo (smích).

Osgerby: Dělali jsme společně na pár londýnských restauracích, hlavně kvůli penězům, byli jsme přece jen studenti a potřebovali platit za školu.

Barber: Hodně nás to bavilo. Jsem pyšný na náš první stůl, který jsme navrhli – je to jednoduchý kávový stolek, který jsme představili na výstavě v Londýně. Všiml si ho Giulio Cappellini (slavný italský architekt a designér, pozn. red.) a najednou se všechno rozjelo a my navrhovali nábytek pro různé italské firmy.

Kdo z vás je šéf?

Barber: Ani jeden, o všem hodně diskutujeme a oba na projekty dohlížíme, i když někdy pracujeme individuálně. Někdy je až neuvěřitelné, jak jsme si v názorech podobní. Jsme stejně staří, měly na nás vliv podobné věci. Od dětství mě fascinovalo plachtění a lodě, Jay zase miloval letadla. Obojí spojuje pohyb.

Jak byste popsali svůj designérský styl?

Osgerby: To je velmi těžké říct, držíme se jednoduchých tvarů a myslíme na to, že s věcmi lidé žijí několik let.

Barber: Dobrý design má duši, něco jako osobnost, hlavně žádné uřvané detaily. Zároveň produkt nesmí být moc jednoduchý a tichý, aby nebyl nudný. A nás zajímá, jak zachytit právě tu osobnost.

Do Prahy jste přivezli novou židli Tip Ton, vaše studio se v poslední době proslavilo návrhem pochodně pro londýnskou olympiádu. Určitě jste museli řešit řadu problémů.

Osgerby: Ano, byl to docela komplikovaný projekt nejen kvůli tomu, že se jednalo o mezinárodní soutěž, ale zároveň jsme museli navrhnout něco, co bude reprezentovat naši zemi. Náročné to bylo i díky tomu, že jsme pochodní museli vyrobit pro osm tisíc běžců.

Barber: V malém počtu to můžete vyrábět ručně a v obrovském objemu se zase vyplatí investovat do velkovýroby, ale díky tomuhle číslu to bylo docela nákladné.

Osgerby: Taky jako designér musíte počítat s tím, že se bude pochodeň pohybovat v místech, kde je silný vítr, sněží a prší, kde mrzne nebo je horko.

Jaký je váš profesní sen?

Osgerby: Rád bych navrhl celou budovu, ne jen nějakou část jako dosud.

Barber: Mě zajímají mosty, přemýšlím o nich jako o estetických věcech kombinujících technickou konstrukci a sochařství.

Související témata:

Související články

Designblok ve znamení města a ekologie

První říjnový týden se na několika místech v Praze bude konat 13. ročník Designbloku, přehlídky českého a zahraničního designu. Hlavním tématem je město jako...

Výběr článků

Načítám