Hlavní obsah

Dobrodružství mezi neony, fóliemi a zrcadly

Kdo zažil rozdělení Berlína na dvě části betonovou zdí, si ten moment dobře pamatuje. Když sledoval za tmy z komunistické východoněmecké říše Ericha Honeckera skrz Braniborskou bránu západní část města, upoutalo jej především množství neonových světel.

Foto: Jan Šída , Právo

Anselm Reyle využívá moderních materiálů i technologií.

Článek

Anselm Reyle, který vystavuje v pražské DSC Gallery svá díla do 29. července, má v Berlíně ateliér. A právě historie tohoto města, jeho turbulentní poválečné osudy, rozdělení zdí, Kennedyho známá replika či industriální rozmach v 90. letech jej bezpochyby inspirovaly k jeho zvláštní výtvarné tvorbě. Možná proto nazval svou aktuální prezentaci Radiant Adventure, tedy zářící (nebo zářivé) dobrodružství. Signifikantním znakem jeho prací je především použití neonů (jako symbolu kapitalistického spotřebního života), dále pak fólií (jako symbolu spotřebního průmyslu) a v neposlední řadě i zrcadel (coby znaku estetického kultu ve společnosti).

Autor důmyslně balancuje na hraně mezi seriózním uměleckým ztvárněním a přeslazeným kýčem. Zřejmě z tohoto důvodu se drtivá většina jeho svítících prostorových objektů jmenuje Untitled (plus rok vzniku), tedy bez názvu. Právě ona bezejmenná anonymita je charakteristická pro současné moderní průmyslové aglomerace. Procházíme jimi každý den, jedna ulice nám splývá v druhou a blikající neony se stékají do jedné mnohabarevné nekonečné šmouhy.

Ovšem výtvarník dobře ví, že musí přidat ještě jeden důležitý faktor, totiž měnící se světlo. Proto využívá různé plastové fólie a fragmenty zrcadel. Pozorný návštěvník tak z ničeho nic zjistí, že se i on stává nedílnou součástí děl. Svou tvář totiž sem tam objeví ve formě odlesku na některé z barevných ploch. Podobně jako barevné paprsky pronikající několika prostorovými objekty najednou.

Do centra interiéru umístil tvůrce skupinu předmětů, jimž vytvořil originální design. Obří glazovaná keramická váza (pojmenovaná n. n. 2022) s dominující rudě oranžovou barvou, která kontrastuje s černými plochami. Povrch vázy je plný plastických vyvýšenin, prasklin a prohlubní, takže působí jako kmen prastarého stromu s popraskanou kůrou. V podobném duchu pojal i sérii lahví pro luxusní šampaňské. Lahve vypadají, jako kdyby je někdo polil žhavou lávou, ta na skle ztuhla a vytvořila zvláštní útvary.

Anselm Reyle používá moderní materiály či technologie k tomu, aby ukázal jejich estetický rozměr. A poukázal na fakt, že i tyto věci každodenní potřeby mohou sloužit jako umělecké objekty.

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám