Článek
Velkoformátová publikace mapující téma od konce devatenáctého století až po současnost je rozdělena na sedmnáct částí zabývajících se osudy jednotlivých tvůrců. Každá je navíc doplněna bohatým obrazovým materiálem. Poslední kapitola je věnovaná dějové ilustraci po roce 1989, z níž je patrné, že současní autoři s pokorou čerpají z děl minulých dob.
V knize jsou představena renomovaná jména. Například Zdeněk Burian ovlivnil několik generací čtenářů, stejně jako Bohumil Konečný, Jaromír Vraštil nebo Gustav Krum. Všechny zastoupené autory spojuje bez ohledu na dobu, ve které pracovali, fakt, že ovládali a ovládají své řemeslo naprosto dokonale.
Věděli, že alfou a omegou je figura a její dynamika. Právě důraz na akčnost kompozice obrázku v sobě skrývá kouzlo atraktivnosti.
Svaly vzpínajícího se koně, rozevřená lví tlama plná ostrých zubů, zpěněné peřeje pohrávající si s kánoí lovců kožešin či zápasící divoká zvířata jsou tak mistrovsky výtvarně ztvárněny, že okamžitě přitáhnou pozornost.
Silné gesto na papíře
Tomu pomáhá i precizní zpodobnění i sebemenšího detailu, jako je třeba černobílé pruhování na těle zebry, propracované kořeny stromů v amazonském pralese či průzory na těle ponorky kapitána Nema.
Kreslíři si prostě museli osvojit nejen výtvarný rukopis, ale vstřebat také mnoho znalostí z oblasti biologie, historie, zeměpisu či techniky, aby dokázali svou vizi zhmotnit co nerealističtěji a nejdokonaleji. A je lhostejné, jestli šlo o izolovanou ilustraci v románu, nebo navazující okénka komiksu.
U komiksu v podání Gustava Kruma (Tarzan, Vinnetou, Kapitán Blood) je patrné, jakým způsobem dokázali kreslíři dobrodružství rozpohybovat původně mrtvý papír. Silné gesto a mírně zdeformovaná kompozice dokážou lidskému oku vsugerovat žádoucí napětí, se kterým romantické příběhy stojí a padají.
Může se vám hodit na službě Zboží.cz: