Článek
Mluvila o tom, že pozorovatel, jenž nahlíží na zobrazené téma příliš zblízka, může být ochuzen o další rozměry. Když odstoupí, nabízí se mu vhled do nitra kompozice z jiné dimenze.
Malířka totiž pracuje na svých plátnech především se symbolikou tvaru, estetickou dimenzí křivky a také s výraznou barevností. Když návštěvník vstoupí do interiéru galerie, okamžitě ho zaujmou dva velkoformátové oleje na plátně, Noční nebe a Noční nebe (Modrý pták).
Hlavní roli na nich hraje výrazná modrá barva. Jako by člověk zaklonil hlavu a díval se v teplé letní noci na nekonečnou klenbu nad sebou. A zároveň si mohl všímat hvězd, vzdálených galaxií, a možná i neznámých a dosud neobjevených světů.
Obraz Duet jediného v sobě snoubí dva principy. Převládající purpurově fialová barva působí uklidňujícím dojmem a připomíná jemný mlžný opar. Naopak síť linií evokující praskliny, nebo cestičky vytvořené pod povrchem agresivním hmyzem, vyvolává určité napětí.
Pokud se tvůrkyně rozhodne pracovat s konkrétními figurativními tvary, vždy je znázorňuje náznakem či formou siluety. To je případ plátna Zdroj, na němž dominuje obrys letícího ptáka (vytvořený pouze tenkou bílou linií) v levém horním rohu. Kontrastuje s temnou plochou noční oblohy.
Hvězda na stromě zase využívá v hlubokých stínech propletené větve, mezi nimiž probleskuje bledé světlo vycházející hvězdy. Drobné červené tečky rozstříknuté po obvodě obrazu mohou být jak květy vlčích máků, tak i krůpěje čerstvé krve. Díky tomu působí obraz tajemně až hororově.
Co chce Kamila Ženatá prostřednictvím svých obrazů vyjádřit, by se dalo naznačit prostřednictvím jejího díla Prvopočátek. Blankytně modrou plochu narušuje vpravo dole temná skvrna. Možná je to vchod do tunelu, který nás dovede až do jiných světů.
Může se vám hodit na Firmy.cz: Galerie Moderna