Článek
I Gamlieliho ovlivnil tavící kotlík kultur, jaký představuje současný Izrael. Protože byl otec z Kurdi, vyrůstal v komunitě jemenských, kurdských a marockých přistěhovalců. Jeho matka, která pochází z Německa, ho zase přivedla ke klasické hudbě.
Na Gamlieliho hře je však především patrné, že v roce 2007 vystudoval Novoanglickou konzervatoř v Bostonu a hrál s řadou ceněných jazzmanů, jako jsou pianisté Joanne Brackeenová a Danilo Perez, saxofonista Jerry Bergonzi a trumpetista Avishai Cohen, který má stejné jméno jako známý basista.
Zkušenosti, které nabyl, zúročil ve vlastním triu, jež založil v roce 2014. Předloni mu vyšlo ceněné debutové album Dania. Na ně letos navázala deska Change of Heart, kde trio spolupracuje s americkým saxofonistou Daynem Stephensem.
Na albech, nesoucích se v duchu komorního jazzu, je patrný vliv jednoho z jeho vzorů Charlieho Hadena. Před divokou expresí dává Gamlieli přednost niternosti a emocionalitě, což ale neznamená, že by neměla energii, ta je však utlumená a vystupuje do popředí jen občas, když začne perlit piano Chaie Bar Davida a rozběhnou se bicí Amira Bar Akivy. „Za silný rytmický tah vděčíme jemenské i kurdské hudbě,“ dodává Gamlieli.
Hrdelní zpěv z Tuvy
Den po koncertu Tala Gamlieliho vystoupí v paláci Akropolis tuvijský soubor Yat-Kha, který se věnuje dvojhlasnému hrdelnímu zpěvu a letos se vrátil na koncertní pódia.
Na rozdíl od Huun Huur-tu, kteří nabízejí tradiční spojení hrdelního zpěvu, zakladatel Yat-Kha Albert Kuvezin jej spojil s rockem. Publikum si podmanila skupina albem výstižně nazvaným Yenisei Punk, které ihned po vydání proniklo na 2. místo evropského žebříčku world music. Soubor pak spolupracoval i s Justinem Adamsem od Roberta Planta, Benem Mandelsonem a Lu Edmondsem z 3 Mustafas 3 a Les Triaboliques.
Dalším průlomem bylo album Re-Covers, sbírka metalových a bluesových evergreenů (včetně Black Magic Woman) s hrdelním zpěvem.
Může se vám hodit na Seznamu: