Článek
Snímek nabízí příběh bývalého prodavače Eliho (Denzel Washington), kterého jemu nepochopitelná vnitřní síla nutí putovat krajinou a nést onu Knihu přežití dál a dál na západ (vtipné a zároveň funkční je zařazení hudby svobodomyslných šedesátých let, které byly cestami na západní pobřeží USA pověstné). Snaží se nezaplést, nesejít z cesty. I když by bylo proč.
Zničená země po apokalyptické válce
Země je třicet let po apokalyptické válce téměř zničena. Lidé, kteří zbyli a ve válečném konfliktu neoslepli, přežívají rabováním, občas sahají i ke kanibalismu.
Ojediněle se pak někdo snaží vybudovat alespoň zdání společenství. Jako třeba hlavní Eliho protihráč Carnegie (Gary Oldman), který pevnou rukou šéfuje svému městečku a nezříká se plánu své malé království rozšířit.
Jenže k tomu potřebuje onu knihu. Není těžké si poměrně brzy po začátku filmu domyslet, a tvůrci vám to taky po chvíli ukážou, že onou knihou je poslední výtisk bible na zemi (po válce, jejíž příčinou byly náboženské spory, se takříkajíc dostala na index). Prorocký význam Eliho cesty, jeho zdánlivá nezranitelnost k ní také odkazují.
Touží po bibli, aby mohl ovládat lidi
Ale skutečný smysl dostane film, teprve když se zaměříte na chování Carnegieho. Touží po bibli, aby mohl snadněji ovládat lidi, chce náboženství zneužít k upevnění a rozšíření své moci. Zdánlivá křesťanská agitka tady dostává své trhliny.
Vizuálně je postapokalyptická krajina ve filmu Kniha přežití trochu levnou kopií podobné z posledního dílu Terminátora. Chybí jí nápad i nějaká větší rozostřenost, která by Eliho procházku po vyprahlé rovině ozvláštnila. Trochu více nápadu se dostalo do scén z Carnegieho městečka, které zaujmou westernovou stylizací a kde ani občasné akční přestřelky či bitky nepůsobí tak vytrženě z děje.
Navíc právě tady se otevírá prostor pro větší hereckou akci. Gary Oldman si svého padoucha (kolikátého už?) užívá se všemi svými obvyklými zbraněmi – od šklebu po kulhání. A pořád mu to berete, i když už jste ho takhle viděli opravdu mockrát. Rovněž Denzel Washington příliš nevystupuje ze své obvyklé škatulky strohého klidu, který ovšem umí zahrát víc než kvalitně. Ostatní, snad až na roztomilého Toma Waitse, za zmínku nestojí.
Nechybí chytrá pointa a happy end
Režisérská bratrská dvojice tímhle snímkem dokázala, že talent nakoupila dobře, i když sem tam zasvítí v jejich Knize přežití drobná logická chyba a konec má sice chytrou pointu, ale nechybí ani přesvícený happy end. Zkrátka je příjemné po delší době vidět akční snímek, který není postaven jen na schématu typu „musíme zachránit svět, protože ho ti zlí chtějí zničit“.