Článek
Nápad se zrodil v libereckém Divadle F. X. Šaldy a jeho autory jsou dramaturg Jiří Janků a šéfka činohry Kateřina Dušková. Všem domácím profesionálním divadlům zaslali výzvu vymyslet, napsat, nazkoušet a natočit inscenaci na společné téma, a to v rozsahu deseti až patnácti minut.
Tématem mělo být přísloví, takže všech třináct souborů, jež se rozhodly zapojit, poslalo iniciátorům po třech příslovích. Z devětatřiceti navržených pak překladatel a dramaturg Michal Zahálka vylosoval jediné, to rozeslal mailem do divadel, jimž se od jeho obdržení měřil čas dvaasedmdesáti hodin na vznik nahrávky.
Na jevišti Šaldova divadla se pak v neděli od 18 hodin konal pořad moderovaný herci Michaelou Foitovou a Václavem Helšusem, během něhož bylo odvysíláno třináct nahrávek. V každé se soubor nejprve krátce představil a poté předvedl inscenaci.
Vylosované přísloví znělo: „Nestačí, když umíš jezdit. Musíš také umět padat.“ Soubory uchopily pád v doslovném i metaforickém významu. Městská divadla Kladno a Most se inspirovaly biblickým pádem Evy a Adama. Kladenští předvedli podívanou ve stylu barokní opery i jejího hravého shození s nádhernými kostýmy, ohněm, točnou i hudbou.
V Mostě se k vytvoření inscenace spojila činohra s loutkářským Divadlem rozmanitostí a společně proměnily svých Sedm pádů lidstva v rekapitulaci dějinných pádů od pravěku po vesmírné výlety. Nechyběla ani hláška Dycky Most! Biblickým příběhem trpitele Joba se inspirovalo i Městské divadlo Zlín, které předvedlo osobní pád top manažera velké nadnárodní společnosti ve stylu reality show, která se ale promění ve skutečnost.
Klicperovo divadlo z Hradce Králové vytvořilo vtipnou vědecko-politickou satiru Vynález spásy, v níž kritickým okem prošla Evropská unie, brexit i domácí politické dění. Celé to podmalovával živou hudbou výborný saxofonista. Vtipnou hororovou parodii na televizní pořad Prostřeno lomenou Vetřelcem vytvořili herci Východočeského divadla Pardubice.
Řada divadel se inspirovala vlastním divadelním prostředím. Divadlo J. K. Tyla v Plzni inscenovalo předávací poradu a zkoušení inscenace Rybník, v níž z ambiciózní scénografie zbude jen plastový bazének s labutí. U stolu se vedla diskuse i v inscenaci Divadla Antonína Dvořáka z Příbrami a několik vtipných zkušebních variant k tématu nabídli herci Městského divadla z Mladé Boleslavi.
S nápaditým řešením přišlo Západočeské divadlo Cheb, jehož herci napsali a zinscenovali výjev ze života bowlingové kuželky, která se bojí padat. A originální bylo i řešení Divadla F. X. Šaldy, v němž se z detektivní story o zavraždění poněkud obtížné matky během sledování televize vyklubala zpráva o odstoupení královny Alžběty II. z trůnu a trable běžné české domácnosti se promítly do trablů královské rodiny.
Ze strany diváků, kteří hojně komentovali vysílání svými vzkazy, byla netrpělivě očekávána verze ostravského Divadla Mír. To však namísto třeskuté zábavy nabídlo ambiciózní absurdní grotesku se spoustou citací i odkazů.
Ostravské Divadlo loutek nabídlo satiru na častý jev loutkového divadla, v níž loutky zůstaly jen u portálu, aby smutně konstatovaly, že se herci opět obešli bez nich. Liberecké Naivní divadlo naopak připravilo výsostnou loutkářskou show, v níž loutky a jejich vodiči předvedli všechny možné druhy jízdy i pádů. Bylo to vtipné i loutkářsky krásné.
Po skončení vysílání zůstane všech třináct inscenací na youtubovém kanálu Vitamín D ještě deset dní, během nichž mohou diváci označit inscenaci, která se jim nejvíc líbila. Projekt Vitamín D ale nebyl soutěží. Byl výrazem touhy divadelníků po práci i snahou potkat se s diváky alespoň touto cestou.