Hlavní obsah

Závěrečný víkend Musica non grata

Tento víkend se uzavře čtyřletý projekt Opery Národního divadla a Státní opery nazvaný Musica non grata, který byl věnován tvorbě hudebních skladatelů a skladatelek pronásledovaných totalitními režimy. Velký prostor v něm dostali zejména tvůrci, jejichž životní i tvůrčí osud se předčasně uzavřel v důsledku nacismu a holocaustu.

Foto: Zdeněk Sokol

Součástí projektu Musica non grata bylo i uvedení opery Erwina Schulhoffa Plameny.

Článek

Během čtyř let nabídl cyklus Musica non grata více než sto padesát operních a operetních představení, koncertů a edukačních programů. Projekt byl realizován za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v České republice.

„Opětovné objevení, uvedení a interpretace děl umělkyň a umělců, kteří se stali obětí fanatického nacionalismu a rasové nenávisti, má pro česko-německé kulturní dějiny mimořádný význam. Jsem moc vděčný za výbornou spolupráci s Operou Národního divadla a Státní opery. Střední Evropa má i pozitivního ducha a tento projekt je toho dobrým důkazem,“ říká velvyslanec SRN v České republice Andreas Künne.

Foto: Serghei Gherciu

Derniéru v rámci závěrečného víkendu MNG bude mít i inscenace Zemlinského opery Šaty dělají člověka.

Závěrečný víkend bude ve Státní opeře patřit derniéře revuální operety Paula Abrahama Ples v hotelu Savoy (5. 4.) a opery Alexandra Zemlinského Šaty dělají člověka (7. 4.).

Ředitel Opery ND Per Boye Hansen: Vždy jsem měl zájem objevovat díla, která nám zůstala skryta

Divadlo

Sobotní program Musica non grata zahájí již odpoledne světová premiéra loutkové pohádky Plešatá princezna s hudbou terezínské autorky Leny Stein-Schneiderové, věnovaná dětským pacientům onkologického oddělení pražské Fakultní nemocnice v Motole.

Večer se pak ve Státní opeře uskuteční jediné koncertní uvedení jednoaktových oper Svatá Zuzana Paula Hindemitha a Florentinská tragédie Alexandra Zemlinského.

Foto: Juergen Friedel

Německý dirigent Karsten Januschke uvede ve Státní opeře koncertně jednoaktové opery Svatá Zuzana a Florentinská tragédie

„Pokud můžeme uváděním hudby těchto skladatelů přispět byť jen kapkou k tomu, abychom si uvědomili, v jak nebezpečné situaci se dnes nacházíme a jakou nejhorší noční můrou v historii lidstva jsme si před osmdesáti lety prošli, budu rád. Ale obě díla ztělesňují především fascinující hudbu, která by měla být na repertoáru mnohem častěji. Nepřemýšlejme o ní stále ve spojení s nacismem a s Třetí říší, protože to je přesně to, oč tento režim vlastně usiloval. Prostě si ji užívejme,“ říká německý dirigent obou oper Karsten Januschke.

Součástí víkendu bude i panelová diskuse, které se zúčastní hlavní osobnosti spojené s projektem Musica non grata.

RECENZE: Rusalka utopená v hlubině symbolů

Divadlo
Související témata:

Výběr článků

Načítám