Článek
Co všechno máme ve svých rukou? Od něhy skryté v láskyplném objetí přes zasazení květiny do hlíny až po mocenská gesta jsou to právě ruce, jež převádějí lidské myšlenky v činy a inspiraci v díla.
Na prkna Nové scény pražského Národního divadla vstupuje jedna z posledních premiér, které budova stihne před plánovanou rekonstrukcí. Pod taktovku si inscenaci In Our Hands vzal australský režisér Darcy Grant, který je po dvou dekádách první zahraniční režisér, který tvoří pro Laternu magiku.
Přední osobnost současného australského cirkusu s mezinárodním renomé si spolupráci s Laternou magikou velmi pochvaluje. „Tohle byl můj absolutní sen. Říkám to pořád. Je mi ctí být součástí této legendární scény. Vůbec poprvé pracuji s lidmi, které jsem před show neznal na místě, které mi bylo cizí. Ale cítil jsem se velmi vítán,“ vyprávěl Novinkám.
RECENZE: Groteskní i dojemná nymfa Platée
„Neplánujeme jen něco představovat, pokusíme se navodit prostor otevřený sdílení. Doba, kdy jen sedíte v hledišti a necháváte před sebou hrát něco, co je odtržené od vaší zkušenosti, už snad konečně pomíjí,“ dodal.
Tvůrci sledovali tři inspirativní tematické linie: kulturní dědictví, princip změny a lidské ruce jako jeden z jejích možných nástrojů. Jeviště Nové scény se tak promění v prostor, kde si hlavní roli přisvojila akce a reakce či příčina a důsledek.
„In Our Hands shromažďuje na první pohled nesouvisející prvky, které ale na sebe svými projevy přímo navazují a tvoří tak pilíře pro zmíněnou trojici tematických rovin. Divák se setká s příběhy a situacemi, které jsou kombinací prostředků nonverbálního divadla s navzájem se prolínajícími pohybovými a hudebně obrazotvornými akcemi,“ vysvětlila dramaturgyně představení Hana Strejčková.
„Paradoxně jedinou konstantou je zde právě změna jako nikdy nekončící řada vztahových rovnic: akce-reakce, příčina-důsledek, gesto a porozumění, nahodilost a znovupřevzetí kontroly,“ dodala.
Tanečníci, akrobaté i parkouristi
V dynamickém představení se předvede hned několik uměleckých disciplín. Jde o spojení fyzického divadla, akrobacie, parkouru a živé hudby, během něhož se diváci vydávají na cestu, kde se každé gesto stává poselstvím a příležitostí k novému pohledu na to, co máme skutečně ve svých rukou.
„Podle mě je to hodně o nás. O tom, co jsme na jevišti vytvořili. Darcy nám vložil důvěru k tvorbě materiálu. Fungoval ale vlastně jako takový filtr, který nás směřoval tím správným směrem. Celé představení je z nás a v tom si myslím, že je unikátní,“ vyprávěl v rozhovoru tanečník a choreograf Matyáš Ramba.
„My jsme se předtím navíc skoro nikdo neznali. Každý má jinou pohybovou průpravu a režisér se nás snažil spojit. To si myslím, že se povedlo,“ konstatoval.
„Celé zkoušení se neslo v duchu improvizací, změn a přizpůsobování se kolektivu. Zkoušeli jsme různé věci, které by spolu mohly fungovat, a vybrali jsme myslím to nejlepší,“ dodal parkourista Matěj Srovnal.
Účinkující si do inscenace podle tanečnice a performerky Vandy Hejnové vnesli i své osobní životní zkušenosti: „Je to o tom, jak si představujeme vztahy, které jsme prožili, jakou jsme prošli společenskou nebo osobní manipulací. Hodně částí je velmi intimní a osobní zpověď.“
Představení působí podle tanečnice chvílemi temně. Přechází od napětí přes meditaci, dynamiku i násilí.
„Každý si z představení odnese něco jiného, každý si ho totiž spojí s něčím jiným. Včera jsme debatovali o strachu, takže si odnese pocit nějakého napětí a toho, co se dá a nedá zvládnout. Zároveň to, že v jednoduchosti je krása,“ dodala Hejnová.
Multižánrová inscenace In Our Hands si odbyla premiéru 12. prosince. Na prknech Stavovského divadla se představí v příštím roce.