Článek
„Já jsem už na podobné inscenaci Marné lásky snahy pracovala v Brně s paní režisérkou Kališovou, tak jsem nějaké povědomí měla,“ prozrazuje kostýmní výtvarnice Sylva Zimula Hanáková. „To se ale dělalo v kamenném divadle a v trochu jiném provedení,“ upřesnila.
Velkou výzvou je na shakespearovských slavnostech právě venkovní scéna, a to nejen pro herce, ale právě i pro kostýmní výtvarníky, kteří musí oděvy připravit na veškeré nástrahy počasí.
„Začínáme za světla. Není to divadelní magie hned od začátku, teprve se stmívá, s přibývajícím večerem kostýmy postupně budou možná zajímavé a magické. Na ten začátek ale ne,“ prozrazuje.
Filip Březina: U každé věci, kterou dělám, se snažím, aby se mě téma nějak dotýkalo
„Důležité jsou i povětrnostní podmínky. To, co vypadá jako nádherný jednoduchý kostým, je trochu jinak, je pod tím samozřejmě termoprádlo,“ dodává.
Práce na projektu pro kostýmní výtvarnici začínají nastudováním celé hry. „Musím mluvit s režisérem, zjistit, jakou má koncepci, a zjistit, co chce scénograf. V tomto případě režisér Filip Nuckolls byl pro mě hrozně fajn, protože mi nechal volnou ruku,“ prozrazuje.
První návrhy kostýmů začala Sylva Zimula Hanáková připravovat už zhruba před devíti měsíci. Jednotlivé části oděvů si postupně rozkresluje a chodí je konzultovat s režisérem.
Šperky z PET lahví
Zadání znělo tak, že kostýmy musí být lehké a jednoduché, ale zároveň to musí být pohádka a musí být něco vidět. To kostýmní výtvarnice vyřešily hravě, šperky vyrobily s použitím PET lahví.
„Musely jsme vymyslet něco, aby se to odlehčilo. Takže jsme s Mirkou Dolívkovou v brněnském Národním divadle vymyslely odlévání kamenů právě z PET lahví, je to velmi jednoduché a lehké,“ vysvětlila Hanáková.
„Není to klasické zdobení, jako se dává na renesanční kostýmy,“ upřesnila. „Je to vlastně inspirace renesančním i byzantským šperkem. Každý kámen je vsazen do fazetky, což bylo typické právě pro Byzanc,“ řekla.
„Všechno je doplněno vlásenkami. Těm byly inspirací právě vlasy a vlasové účesy, ale protože se jedná o rychlé převleky a nevíme, jaké bude počasí, tak jsme vyrobily jednoduché konstrukce, které se velmi rychle předělávají. Jsou navíc doplněny perličkami a ozdobou,“ vysvětlila výtvarnice.
Strečové džíny
Sylva Zimula Hanáková se však snaží v představení propojit renesanci s modernou. Zůstanou třeba vlečky, ale pánové obléknou rifle. Jejich zdobení bude opět ve stylu renesance. „Obyčejné rifle potiskujeme gumovou, zlatou barvou a vytváříme ornamenty, takže využívám moderní strečový materiál, na to budeme dělat tisky,“ upřesnila.
Inspiraci našla i při svých loňských cestách po italské Sicílii. „Mně byly inspirací madony, které byly v kostelích oblečené do kostýmů. Vlastně mě to naprosto fascinovalo, že mají na sobě kameny a vykládané kostýmy. To jsem si tehdy říkala, že je úplně ono. Chtěla jsem divákovi připravit něco, čeho se chytne,“ vysvětlila.
Ve hře Marná lásky snaha se potkají herci Filip Březina, Jan Jankovský, Petr Vaněk, Adam Ernest, Kryštof Rímský, Václav Kopta, Petr Čtvrtníček nebo Jiří Vyorálek. Z dam pak diváci uvidí Annu Fialovou, Annu Kameníkovou, Karolínu Vágnerovou nebo Lucii Polišenskou.
„Tady se vyráběly kostýmy pod vedením dámské krejčovny Zdeňky Kosové, ta nám dělala Annu Fialovou a Annu Kameníkovou. Pavla Pelechová nám tvořila kostýmy pro Petra Čtvrtníčka, Václava Koptu a Jiřího Vyorálka,“ prozradila.
Právo a Novinky jsou mediálními partnery LSS. Letos proběhnou od 26. června, skončí 7. září.