Článek
Arthur Laurents a Stephen Sondheim převedli v polovině dvacátého století Shakespearovu tragédii do prostředí newyorské ulice, kde proti sobě stojí dva gangy: bílí domorodí Američané a potomci přistěhovalých Portorikánců. Nesmrtelnost muzikálu zaručila hudba Leonarda Bernsteina a původní režie a choreografie Jeroma Robbinse.
Od broadwayské premiéry se West Side Story dočkala stovky nastudování po celém světě. V Liberci se však objevuje poprvé. A to v jedné sezoně se Shakespearovou hrou, jež muzikál inspirovala.

Jan Kříž jako Tony výborně zpívá i tančí.
Režisérka Linda Hejlová Keprtová akcentuje nesmyslně rozdmýchávanou nenávist a staví proti ní touhu po normálním životě. Téma se netýká jen ústřední dvojice, ale prolíná i příběhy Anity, Bernarda, China, Čáry či Doktora.
RECENZE: Dejvické Nitero je psychoterapie s divným koncem

Inscenace je výrazně kolektivní, ale zároveň z ní vystupují konkrétní příběhy postav slévající se do silného tématu touhy žít jinak.

Veronika Kaiserová jako Maria
Režie pracuje s řadou symbolů, z nichž některé jsou trochu plakátové, jako růžové brýle pro Tonyho a Mariu či vlaječka se srdcem v ruce dívky, již si posléze koupí prachatý Američan.
Ale jako celek je inscenace působivá, na čemž se podílí i choreografie sjednocující činoherce s tanečníky a zpěváky do jednoho kompaktního celku.

Atraktivní Anitou liberecké West Side Story je Soňa Hanzlíčková.
Pro většinu stěžejních rolí má liberecká scéna dvojí obsazení, které vybízí vidět obě varianty. Na druhé premiéře v Liberci v roli Tonyho debutoval zkušený muzikálový herec Jan Kříž. Pro náročnou roli má všechny předpoklady, od dobře posazeného hlasu až po herecké a pohybové dispozice.
Křížův Tony není žádný bourák, ale kluk, který neví, co si počít sám se sebou, natož se svým okolím, a prochází velkým psychickým vývojem. Je tak paradoxně blíž Shakespearovu Romeovi než newyorské ulici. Podobně je na tom i rovněž výborně zazpívaná i zahraná Maria Veroniky Kaiserové, která se z nezralé dívky mění v rozhodnou ženu.

Miroslava Časarová (Čára) zpívá o touze najít na světě místo bez nenávisti.
Ale jsou tu i další kvalitní výkony, které spoluvytvářejí celek – Anita Soni Hanzlíčkové, Bernardo Adama Vohánky, Riff Lukáše Ondruše, Chino Tomáše Váhaly, Čára Miroslavy Časarové, Doktor Petra Jeništy a mnozí další. Podivně působí jen značně zkarikovaná dvojice seržanta Krupkeho (Marian Mičjar) a Schranka (Tomáš Impseil).
Hudební nastudování je dílem zkušeného dirigenta Paola Gatta. Z výkonu orchestru je sice znát, že Bernsteinova hudba není hráčům až tak vlastní a její přesnější frázování a cítění by dojem ještě vylepšilo, ale orchestr se s nelehkou partiturou popral statečně.
Velkou devizou inscenace je kromě kvalitních výkonů představitelů sólových rolí i sezpívání celé company, ať už její členové pocházejí z kteréhokoli z uměleckých souborů.

Tomáš Váhala zaujme emotivním ztvárněním postavy China.
Obě premiéry byly bouřlivě přijaté libereckým publikem a titul je na dlouho vyprodaný. West Side Story zkrátka nezestárla a její výpověď o našem světě je, jak se zdá, stále aktuální. Ať už nás to těší, nebo ne.
A. Laurents, L. Bernstein, S. Sondheim a J. Robbins: West Side Story |
---|
Překlad: Jiří Josek, hudební nastudování: Paolo Gatto, režie: Linda Hejlová Keprtová, choreografie: Michal Kováč, scéna: Michal Syrový, kostýmy: Tomáš Kypta. Premiéry 7. a 9. února v Divadle F. X. Šaldy, Liberec (psáno ze druhé premiéry) |
Hodnocení: 80 % |
RECENZE: Neklidné odpoledne s paní Dallowayovou

RECENZE: Kartonový taťka je o stereotypech mocných
