Hlavní obsah

RECENZE: Všichni ti směšní staříci z Kremlu

Pražské Dejvické divadlo uvedlo inscenaci Ztratili jsme Stalina. Vychází z komiksového románu francouzských autorů Fabiena Nuryho a Thierryho Robina. Známější je ale spíše stejnojmenný film režiséra Armanda Ianucciho z roku 2017. Autorem divadelní adaptace je Daniel Majling.

Foto: Alena Hrbková

Chruščov (Jaroslav Plesl) s maršálem Žukovem (Petr Vršek) v inscenaci Ztratili jsme Stalina

Článek

Hra zobrazuje hektické dny po smrti J. V. Stalina, kdy v Kremlu vypukne nelítostný boj o post jeho nástupce, respektive o to, urvat co největší podíl na moci a rozhodování. Hlavními rivaly jsou Berija s Chruščovem, kteří svádějí bizarní a bezskrupulózní bitvu neštítící se jakékoli intriky a podrazu.

Foto: Alena Hrbková

Berija (Tomáš Jeřábek) přesvědčuje Malenkova (Lukáš Příkazký), aby škrtl Molotova ze seznamu osob určených k likvidaci.

Inscenace režiséra Michala Vajdičky má podtitul „groteska z Kremlu“, ale už první pohled na kremelské hrdiny napovídá, že půjde spíš o hodně nadsazenou frašku.

Červeně líčené nosy, vycpaná břicha, paruky a permanentní opilecký rauš, v němž se zmítají nejen politici, ale i Stalinova dcera Světlana, snižují věrohodnost a hlavně nebezpečnost téhle smečky hyen. Těžko si lze představit, že za tím panoptikem směšných staříků jsou desítky milionů nevinných lidí, popravených anebo odvlečených do gulagů.

RECENZE: Bitva o Hernaniho nemá vítěze

Kultura

Dobrácký Berija Tomáše Jeřábka postrádá démoničnost Stalinova ochotného likvidátora lidí se zálibou v znásilňování žen i dětí.

Rafinovanější je Chruščov Jaroslava Plesla, z jehož širokých úsměvů a nasládlých tirád přece jen občas zamrazí.

Foto: Alena Hrbková

Zleva Tomáš Jeřábek (Berija), Denis Šafařík (Lékař), Lukáš Příkazký (Malenkov) a Jaroslav Plesl (Chruščov) přede dveřmi Stalinovy pracovny.

Ostatní jsou ale více či méně jen karikatury, od Malenkova Lukáše Příkazkého, jehož přidaná homosexualita je zdrojem další „vděčné“ komiky, až po Žukova Petra Vrška, který jako by z oka vypadl Štěpánkovu maršálkovi Ruswormovi z Císařova pekaře.

Foto: Alena Hrbková

Berija (Tomáš Jeřábek) si osoby určené k likvidaci označuje křídovým křížkem.

Inscenace publikum jistě pobaví, ale je otázka, zda zejména pro mladší generaci, která toho o hrůzách stalinského Ruska mnoho neví, nezůstane jen u pouhé zábavnosti.

Foto: Alena Hrbková

Postavy se zmítají v neustálé opilosti a hysterii, na snímku Berija (Tomáš Jeřábek) a Světlana (Klára Melíšková) na Stalinově pohřbu.

Co se hercům i režisérovi ale daří, je vyvolat dojem nestálé paniky, dezorientovanosti a strachu, a to i situačními detaily, jež v nejlepších chvílích sahají až k absurdnímu divadlu.

Jako když Světlana (Klára Melíšková) podlehne hrůze ze své stříbrné lišky ovinuté kolem krku, a tak Chruščov kožešinu pro jistotu promptně umlátí o stěnu.

Fabien Nury a Thierry Robin: Ztratili jsme Stalina
Divadelní adaptace: Daniel Majling, režie: Michal Vajdička, scéna: Pavol Andraško, kostýmy: Katarína Holá. Premiéra 3. března v Dejvickém divadle, Praha
Hodnocení: 70 %

RECENZE: Taková normální rodinka v Dejvickém divadle

Kultura

RECENZE: Fifty. Uvěřil jsem, že se můžu změnit

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Dejvické divadlo

Související témata:
Divadelní hra Ztratili jsme Stalina

Výběr článků

Načítám