Článek
Hana je silným příběhem ženy, která trpí pocitem viny za to, že nosí smrt svým blízkým. Má pro to pádné důkazy jak ze své minulosti, tak i současnosti. Román zahrnuje léta 1933–63, tedy čas pohnutých společenských změn včetně židovského holocaustu.
Mornštajnová splétá osudy postav v několika časových rovinách. Fakta odkrývá postupně a čtenářům nechává prostor k tvůrčí spolupráci. Ačkoli dějiny tu hrají svou roli, próza je přitažlivá právě tím, že velké dějiny rozpouští do intimních osudů postav.
Vinohradská inscenace tuto kvalitu do značné míry oslabuje. A to tím, že historické události staví do popředí, i prozrazením Haniny poslední viny hned zpočátku, což Mornštajnová nechává moudře až daleko později.

Zleva Antonie Talacková (Ivana) a Andrea Elsnerová (Hana) jako přítelkyně v inscenaci Hana Divadla na Vinohradech
Příběh Hany a její neteře Miry se tak odvíjí dosti předvídatelným způsobem, přičemž vložené historické exkurzy působí popisně, stejně jako obří sochy Stalina a Masaryka, symboly srpu a kladiva, hákového kříže či úvodní agitační píseň mládežníků.
Z komorní psychologické kresby se tak stala další velkoformátová scénická freska, jaké vinohradský soubor v posledních letech produkuje napříč epochami.
Výpověď vinohradské Hany nesou na bedrech především kvalitní ženské herecké výkony. Andrea Elsnerová modeluje Hanu ve dvou dokonale odlišených životních etapách jako dychtivou a důvěřivou dívku plnou snů a představ o životě a psychicky i fyzicky zlomenou bytost uzavřenou ve světě mučivých vzpomínek.

Tereza Císařová (Mira) a Erik Zabrucký (Gustav Horáček) tvoří další pár propletených osudů rodin na malém moravském městě.
Obě podoby má Elsnerová vypracované do detailů v pohybu, mimice i mluvě a propojuje je účinně v celistvou a uvěřitelnou postavu.
Výborná je i Tereza Císařová jako Mira, kterou citlivě vede od dětských let až k dospělosti, kdy přináší Haně konečné smíření. Škoda jen, že často dění kolem sebe jen nečinně přihlíží. Kromě obou hlavních rolí je třeba ocenit i Zuzanou Vejvodovou v citlivě utvářené postavě Haniny sestry Rosy a Andreu Černou v roli jejich matky Elsy.

Zuzana Vejvodová (Rosa) a Kryštof Rímský (Karel Karásek) v době, kdy se Rosa ukrývá před deportací do Terezína.
Alena Mornštajnová – Jiří Janků: Hana |
---|
Spolupráce na scénáři a režie: Petr Svojtka, scéna: Michal Syrový, kostýmy: Agnieszka Pátá-Oldak, hudba: Vladimír Nejedlý. Premiéra 4. dubna v Divadle na Vinohradech, Praha |
Hodnocení: 75 % |