Hlavní obsah

RECENZE: Superman Baťa hravě s nadhledem

Petr Vacek bývá označován jako herec a moderátor. Jeho letité působení v pražském Divadle Na Jezerce ho ale kvalifikuje i jako režiséra a dramatika. Na svém zdejším kontě má už úspěšné adaptace i původní hry. Po Jirotkově Saturninovi, hře Ze života Čapka a autorské adaptaci Poláčkovy knihy Bylo nás pět k nim nyní přibyl i Baťman.

Foto: Martin Šimral

‎Baťa (David Suchařípa uprostřed) se svými dělníky (zleva Martin Leták, Ondřej Dvořák a Jan ‎Řezníček).‎

Článek

Legendárního stvořitele obuvnického impéria pojal Vacek jako životopisné heslo, v němž Tomáše Baťu obdařil rysy neporazitelných komiksových a filmových hrdinů Batmana a Supermana. Fakta svěřil Novináři (Ivo Šmoldas) a Dámě (Miluše Šplechtová). Ti provedou diváky příběhem Baťovy rodiny, do níž patří i jeho dělníci.

Foto: Martin Šimral

Zleva Jan Řezníček, Ondřej Dvořák, Martin Lesák a Johana Jedličková tvoří výborně sehraný, ‎roztančený a rozezpívaný tým.‎

Vackova hra obrací komunisty vnucovanou představu o kapitalistickém vykořisťovateli k obrazu selfmademana, který se uměl dívat kolem sebe, měl nápady a při jejich realizaci se nebál riskovat.

RECENZE: Staré divadlo s mladými herci spoléhá na nucenou zábavnost

Divadlo

Svou podnikatelskou aktivitu pak založil na vzdělávání a výchově dělníků v sebevědomé a samostatné bytosti, nikoli jen mechanické loutky výrobního soukolí. Obraz neporazitelného Supermana je korigován Baťovým obrovským pracovním nasazením, tvrdohlavostí a pílí, jež si vyžádají své oběti, včetně předčasné smrti.

Foto: Martin Šimral

Ivo Šmoldas a Miluše Šplechtová si kromě Novináře a Dámy střihnou i řadu menších postav. ‎Zde jakožto rodiče Baťovy budoucí ženy.‎

Po formální stránce je Baťman hravě roztančenou a rozezpívanou revuí, k níž se Vacek inspiroval poetikou Studia Ypsilon, své po léta domácké scény, a v níž se odráží jeho záliba i erudice v hudbě a atmosféře první republiky. Má k tomu po všech stránkách dobře vybavený soubor, který se lehce proměňuje do plejády skutečných i fiktivních postav.

Sympatický Baťa Davida Suchařípy tu není, navzdory názvu, výlučným hrdinou, ale součástí skvěle sehraného celku. Baťman diváky baví, navíc kromě jevištní i jazykové nápaditosti k divákům doputují i pro život podnětné Baťovy myšlenky.

Petr Vacek: Baťman
Režie Petr Vacek, scéna Jan Balcar, kostýmy Hana Soukupová, hudba Václav Tobrman, pohybová spolupráce Martin Pacek. Premiéra 5. prosince v Divadle Na Jezerce, Praha.
Hodnocení: 85 %

RECENZE: Groteskní i dojemná nymfa Platée

Hudba

RECENZE: O zvířatech a lidech s láskou

Divadlo
Související témata:
Divadelní hra Baťman

Výběr článků

Načítám