Článek
Legendárního stvořitele obuvnického impéria pojal Vacek jako životopisné heslo, v němž Tomáše Baťu obdařil rysy neporazitelných komiksových a filmových hrdinů Batmana a Supermana. Fakta svěřil Novináři (Ivo Šmoldas) a Dámě (Miluše Šplechtová). Ti provedou diváky příběhem Baťovy rodiny, do níž patří i jeho dělníci.
Vackova hra obrací komunisty vnucovanou představu o kapitalistickém vykořisťovateli k obrazu selfmademana, který se uměl dívat kolem sebe, měl nápady a při jejich realizaci se nebál riskovat.
RECENZE: Staré divadlo s mladými herci spoléhá na nucenou zábavnost
Svou podnikatelskou aktivitu pak založil na vzdělávání a výchově dělníků v sebevědomé a samostatné bytosti, nikoli jen mechanické loutky výrobního soukolí. Obraz neporazitelného Supermana je korigován Baťovým obrovským pracovním nasazením, tvrdohlavostí a pílí, jež si vyžádají své oběti, včetně předčasné smrti.
Po formální stránce je Baťman hravě roztančenou a rozezpívanou revuí, k níž se Vacek inspiroval poetikou Studia Ypsilon, své po léta domácké scény, a v níž se odráží jeho záliba i erudice v hudbě a atmosféře první republiky. Má k tomu po všech stránkách dobře vybavený soubor, který se lehce proměňuje do plejády skutečných i fiktivních postav.
Sympatický Baťa Davida Suchařípy tu není, navzdory názvu, výlučným hrdinou, ale součástí skvěle sehraného celku. Baťman diváky baví, navíc kromě jevištní i jazykové nápaditosti k divákům doputují i pro život podnětné Baťovy myšlenky.
Petr Vacek: Baťman |
---|
Režie Petr Vacek, scéna Jan Balcar, kostýmy Hana Soukupová, hudba Václav Tobrman, pohybová spolupráce Martin Pacek. Premiéra 5. prosince v Divadle Na Jezerce, Praha. |
Hodnocení: 85 % |