Článek
Ačkoli Bedřich Smetana měl k Plzni osobní vztah, inscenace z toho příliš nečerpá. Napřed herci vyzpovídají děti (od 9 let výše), co vědí o slavném skladateli včetně tří hudebních ukázek. Na dopolední předpremiéře poznaly jen začátek Vltavy.
A pak následuje životopis, kde se nejdéle setrvá u Smetanova špatného prospěchu na gymnáziu, snad ve snaze zlidštit slavného skladatele v očích dětského publika.
Po řadě stěhování doputuje inscenace i do Plzně, ale stejně jako u dalších letmo zmíněných motivů rychle se od ní uteče dál do Prahy. Zde je stěžejním bodem silvestrovská merenda, pro niž Smetana napsal předehru ke hrám legendárního loutkáře Matěje Kopeckého.
RECENZE: Běžkařská groteska o kamarádství
Pak už nezbývá moc času, tak to nejplodnější období vezmeme zkrátka: honem dětem vyjmenujeme Smetanovy opery. Zbývá pár minut na konstatování: ohluchl, zbláznil se, umřel.
Co si dětské publikum z tohoto smetanovského rychlokurzu odnese, je těžké odhadnout. Nejspíš jen sympatie k jeho studentským neúspěchům a klukovský pokus o vyhození rybníka do vzduchu. A také pár nepřesností, jako je neustálé zdůrazňování, že je hudební skladatel, přestože taková profese ve Smetanově době neexistovala.
Kapelník, sbormistr, pianista, učitel, to ano. Ale to Smetana v plzeňské inscenaci ostentativně odmítá.
Inscenace pracuje s komorním jevištěm a půvabnými marionetami ve stylu domácího loutkového divadla. Ve výsledku je to ale jen Smetana v kostce, který nepřináší nic nového.
A je to škoda, protože kdyby se tvůrci soustředili třeba jen na Smetanovo plzeňské období, byla by inscenace rozhodně zajímavější.
Petr Borovský: Chcete Smetanu? |
---|
Výprava, loutky a režie: Petr Borovský, dramaturgická spolupráce¨: Petra Kosová. Večerní premiéra 11. října v Klubu Divadla Alfa, Plzeň |
Hodnocení: 55 % |