Článek
Je s podivem, že se u nás dosud neobjevila opera spojující jednu z nejuváděnějších komedií francouzských autorů Labiche a Martina s neméně slavným skladatelem. Nino Rota je ale známý především jako autor filmové hudby, spolupracovník režisérů Felliniho, Viscontiho, Zefirelliho, Coppoly a dalších, zatímco jeho více než deset oper zná jen málokdo.
V kompozici Florentského slaměného klobouku z roku 1945 se (stejně jako ve filmech) Rota projevil jako velký znalec opery. Jeho hudební řeč pracuje s inspirací Rossinim, Donizettim, Verdim, Puccinim, Wagnerem, Stravinským a dalšími skladateli, včetně operety.

Veronika Rovná jako nevěsta Elen a Martin Gurbaľ v roli jejího otce Nonancourta
Jednotlivá hudební čísla jsou často na hranici citací, ne-li přímo melodických, pak rozhodně stylových. Výsledek ovšem není eklektickým slepencem, ale jiskřivým hudebním proudem, který umně modeluje bláznivé komediální situace až k závěrečnému velkoopernímu furiosu.
Ostravští si s Rotou rozumějí. Dirigent a hudební ředitel opery Marek Šedivý vytáhl z partitury její barevnost, nyvost sladkobolných árií i dramatickou živost.
Ředitel NDM a režisér inscenace Jiří Nekvasil buduje na jevišti poeticko-bláznivou frašku, do níž se kromě postav hry vejde i připomínka pantomimy v postavě pierota Debureaua či dvojice akrobatických sluhů, jejíž funkčnost ale ke škodě celku režisér nedotáhl až do konce.

Florentský slaměný klobouk nemá nouzi o bláznivé komediální situace. Na snímku zleva Martin Šrejma (Fadinard) a Jiří Hájek (Beaupertuis)
Inscenace má plejádu skvělých pěvecko-hereckých výkonů. Ženicha Fadinarda zoufale shánějícího sežraný slaměný klobouk jako by skladatel napsal přímo na tělo tenoristovi Martinu Šrejmovi, natolik je v něm pěvecky i herecky autentický.

Nešťastný Fadinard (Martin Šrejma) nehledá u Baronky ze Champigny (Anna Nitrová) lásku, ale ztracený slaměný klobouk.
Veronika Rovná je výbornou lyrickou i koloraturní Elenou, jejího otce Nonancourta s groteskní nadsázkou vytváří Martin Gurbaľ, v dalších rolích podávají neméně výborné výkony Josef Moravec, Jiří Hájek, Daniel Kfelíř, Barbora Perná, Anna Nitrová a další, včetně rozehraného sboru.
Ostravští se v Praze blýskli nejen dramaturgickým objevem, ale i živou komediální inscenací, za kterou stojí za to vypravit se i do ostravského Divadla Antonína Dvořáka.
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk |
---|
Hudební nastudování: Marek Šedivý, režie: Jiří Nekvasil, scéna: David Bazika, kostýmy: Zuzana Bambušek Krejzková. Česká premiéra 13. března v Národním divadle moravskoslezském, Ostrava (psáno z pražské premiéry 14. dubna) |
Hodnocení: 90 % |