Hlavní obsah

RECENZE: Šarlatán jako pestrý žánrový obrázek

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě vedle kompletního uvedení Smetanových oper připravilo k Roku české hudby i cyklus Opery terezínských skladatelů. Po dílech Hanse Krásy a Viktora Ullmanna uvedl soubor jako vyvrcholení řady Šarlatána Pavla Haase.

Foto: Martin Popelář

Zleva Marek Žihla (Kočovný ranhojič) a Pavol Kubáň (Pustrpalk) v opeře Šarlatán

Článek

Jediná dokončená opera staršího bratra herce Huga Haase měla premiéru v Brně v roce 1938. O tři roky později byl Haas deportován do Terezína a v říjnu 1944 byl spolu s řadou dalších židovských umělců zavražděn v plynové komoře v Osvětimi.

Inspiraci k Šarlatánovi našel Haas v románu německého spisovatele Josefa Wincklera o životě barokního kočovného lékaře Eisenbarta. Libreto si napsal sám a z Eisenbarta učinil po vzoru středověké české hry o mastičkáři doktora Pustrpalka.

Foto: Martin Popelář

Zleva Eva Dřízgová-Jirušová (Rozina), Kateřina Hebelková (Amaranta) a Pavol Kubáň (Pustrpalk) v jedné z temperamentně rozehraných scén

Sedm obrazů zpodobňuje jeho putování po tržištích, pověst zázračného lékaře i vztah ke krásné Amarantě, pronásledované žárlivým manželem Jochimem v převleku za mnicha. Libreto oplývá množstvím postav, z hlediska jejich vedení i logiky příběhu je ale dosti nesourodé.

RECENZE: Verdiho Otello jako triumf zla

Divadlo

Po hudební stránce je Haasova opera velmi pestrá. Slyšíme v ní názvuky různých hudebních epoch a stylů, od lidových popěvků až po baroko.

Svým melodickým charakterem má blízko k Bohuslavu Martinů, úsečným dramatismem a prací se zpěvními party zase k Haasovu učiteli Leoši Janáčkovi či německé skladatelské škole.

Rozkročenost opery mezi groteskní komedií a temnější stránkou příběhu se zcela nedaří překlenout ani inscenaci. Režisér Ondřej Havelka rozvíjí na scéně pestrobarevnou podívanou s akčními sborovými scénami, ale kým je vlastně Haasův Pustrpalk v pěvecky i herecky jistém podání barytonisty Pavola Kubáně, se diváci moc nedozvědí.

Foto: Martin Popelář

Havelkova inscenace evokuje výtvarnou působivost dobových obrazů. Uprostřed Václav Čížek (Bakalář)

V jedné z projekcí na oponu akcentuje režisér téma Pustrpalkova svědomí za vraždu Jochima, jež ho vede až tragickému konci.

Havelkův Šarlatán je žánrovým obrázkem s vypracovanými mikrosituacemi a výtvarnou působivostí, celku ovšem schází čitelnější výklad díla.

Orchestr, sbor i množství účinkujících pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera odvedli velký kus práce na náročných partech Haasova Šarlatána. Podle nadšeného ohlasu premiéry má opera i inscenace přes své problémy u ostravského publika šanci na úspěch.

Pavel Haas: Šarlatán
Dirigent: Jakub Klecker, režie: Ondřej Havelka, scéna: Jakub Kopecký, kostýmy: Kateřina Štefková. Premiéra 10. října v Divadle Antonína Dvořáka, Ostrava
Hodnocení: 75 %

RECENZE: Opera jako loutkový tyjátr

Divadlo

RECENZE: Teoréma s nejasným posláním

Divadlo
Související témata:
Divadlo Antonína Dvořáka

Výběr článků

Načítám