Článek
Vilikovského, který jako autor i překladatel vstoupil na slovenskou literární scénu již v 60. letech, ale jeho hlavní čas nastal po roce 1989, zná v České republice málokdo. Patrně by tomu tak zůstalo, nebýt Pařízkovy inscenace.
Pes na cestě je útlá esejistická novela, v níž se autor se sarkastickým humorem snaží dobrat portrétu ryzího Slováka – intelektuála hledajícího své místo v evropském kontextu.
Postavu spisovatele, který je jakýmsi podomním prodejcem slovenské literatury po evropských zemích, představuje čtveřice předních herců činoherního souboru SND Alexander Bárta, Ľuboš Kostelný, Robert Roth a Richard Stanke.
RECENZE: Hekuba jako pocta herecké profesi
Přestože, anebo spíš právě proto, že jsou každý úplně jiný, vytvářejí čtyřjedinou postavu ve vší půvabné, divadelně dráždivé košatosti a dialogické svárlivosti stvořitelského gesta. Jejich prototyp Slováka je stále rozvíjen a obohacován dalšími odstíny, prezentovanými s velkým, až sebemrskačským zaujetím, humorem a ironizujícím odstupem.
Vilikovský se inspiroval kritickými texty svých „nejoblíbenějších neoblíbených autorů“, rakouského klasika Thomase Berharda i německého dramatika Petera Handkeho, v čemž se potkává i s režisérem Dušanem D. Pařízkem.
Inscenace na zdánlivě ryze slovenské téma tak promlouvá k obecnějším otázkám, ať už intimním, nebo politicko-společenským. Ty druhé samozřejmě získaly v posledních měsících na hořké aktuálnosti.
Na konci bouřlivě aplaudovaného plzeňského představení přečetli herci apelativní manifest slovenských umělců na téma nezbytného zachování občanské i umělecké svobody. „Kdyby přišli umělci o svobodu, přijdou o ni všichni,“ říká se mimo jiné v textu.
Nicméně, i kdyby nebylo této neblahé vnější okolnosti, představuje Pes na cestě inscenaci, která diváky sama o sobě silně oslovuje tvarem, výpovědí a v neposlední řadě prvotřídními hereckými výkony.
Pavel Vilikovský a Dušan D. Pařízek: Pes na cestě |
---|
Činohra SND, Bratislava, česká premiéra 14. září ve Velkém divadle v Plzni. |
Hodnocení: 100 % |