Hlavní obsah

RECENZE: Režisér Havelka Tajemství neuvěřil

Smetanovo Tajemství uvedla Opera Národního divadla v Praze jako svůj příspěvek k Roku české hudby i probíhajícímu festivalu Pražské jaro. O jeho nastudování se dělí hudební ředitel Opery ND Robert Jindra s režisérem Ondřejem Havelkou.

Foto: Serghei Gherciu

Svatopluk Sem (Kalina) a Lucie Hilscherová (Panna Róza) v závěrečné scéně ze Smetanovy opery Tajemství

Článek

Smetana komponoval Tajemství v těžkém životním období, kdy ho provázela nemoc, ztráta sluchu a obavy z budoucnosti. I proto libreto Elišky Krásnohorské o pozdním naplnění lásky Kaliny a panny Rózy proměnil z původní komické opery na intimnější výpověď o hloubce lidských citů a vítězství potlačované lásky.

Tajemství je jedna z nejkrásnějších Smetanových oper dokazující jeho velký smysl pro hudební drama.

Ondřej Havelka ale Smetanově opeře neuvěřil. Libreto označil před premiérou za velmi naivní, příběh za slabý a humor za vyvanulý. Nabízí se otázka, proč tedy tuto operu vůbec inscenuje. Libreto totiž nelze od Smetanovy hudby oddělit. A Havelkova „vylepšení“ s ní nekorespondují. Pokus o napodobení hereckého stylu doby Smetanovy se proměnil v parodii a jediné, co s Tajemstvím ladí, jsou malované dekorace v romantickém stylu.

RECENZE: Rozbitý džbán jako obraz chaosu

Divadlo

Zato kostýmy vypadají, že byly vybrané ve fundusu z některé starší inscenace Prodané nevěsty. Včetně panny Rózy nadité do kroje s holubičkou na hlavě.

Havelka prošpikoval Tajemství spoustou drobných vtípků. Patří k nim trpaslíci, divadelní hromy a blesky i hraná neobratnost aktérů. Výsledek je rozpačitý a evokuje Smetanovu větu, citovanou v programu: „Nenávidím komiku pouze na zevnější okamžitý efekt vypočítanou.“ O hlubším citu, o němž Smetana v další části textu mluví, bohužel v tomto Tajemství nemůže být řeč.

Foto: Serghei Gherciu

Lucie Hilscherová jako Panna Róza v nové inscenaci Tajemství

Foto: Serghei Gherciu

Svatopluk Sem pěvecky i herecky dominoval druhé premiéře Tajemství

Nenadchne ani hudební nastudování, stejně jako režie postrádající hloubku, vroucnost a dynamickou plasticitu. Na druhé premiéře se navíc dost často rozpadala souhra orchestru s pěvci a sborem. Pěveckému obsazení dominoval Svatopluk Sem suverénním pěveckým výkonem. A navzdory vnější komediální stylizaci vytvořil i jímavou lidskou figuru.

Foto: Sergei Gherciu

Zleva Zdeněk Plech (Malina), Markéta Klaudová (Blaženka) a Lucie Hilscherová (Panna Róza) v opeře Tajemství

Foto: Sergei Gherciu

Inscenaci Tajemství sluší malované dekorace. V popředí scény zleva Csaba Kotlár (Mistr zednický) a Pavel Švingr (Bonifác)

Dařilo se i Zdeňku Plechovi v roli Maliny a Josefu Moravcovi coby písničkáři Skřivánkovi. Lucii Hilscherové ublížila stylizace Rózy do obstarožní tetky, po pěvecké stránce roli zvládla, byť postrádala větší citovou investici. V roli Blaženky pěvecky zaujala Markéta Klaudová, zatímco Petr Nekoranec přidal k trapné karikatuře herecké bohužel i tu pěveckou.

Proměnit Tajemství v naivní frašku je jistě možné, ale Smetanova hudba vypráví trochu jiný příběh. Škoda, že mu inscenátoři nenaslouchali.

Bedřich Smetana: Tajemství
Hudební nastudování: Robert Jindra, režie: Ondřej Havelka, scéna: Martin Černý, kostýmy: Barbora Maleninská. Druhá premiéra 26. května v Národním divadle, Praha
Hodnocení: 55 %

Operní Ariadna na Naxu jako obhajoba citu

Divadlo

RECENZE: Očistná dávka akrobatické euforie

Divadlo
Související témata:
Opera Tajemství

Výběr článků

Načítám