Článek
Havelka se svým týmem text radikálně proškrtal (hraje se sto minut bez pauzy) a omezil na sedm hlavních postav. Ty se tísní v malém pokojíku. Jejich permanentní fyzická přítomnost na scéně kontrastuje s duševní uzavřeností do sebe.
Postavy se vzájemně téměř nevnímají, každá je zapouzdřená ve své egoistické bublině. Arkadinová (Jana Plodková) ve své uvadající herecké slávě, Trigorin (Jiří Vyorálek) v otravně rutinním kolotoči spisovatelské machy, Sorin (Jakub Žáček) v tragikomické minulosti nerealizovaných snů.
Všichni jsou unavení, nešťastní a jednotvárně unylí. Nejméně prostoru dostali Máša (Kateřina Císařová) a Dorn (Jiří Černý).
RECENZE: Všichni ti směšní staříci z Kremlu
Těžko říci, jaká je bublina herecky nepříliš výrazné Niny Zarečné (Johana Matoušková) a Konstantina Trepleva, který v podání Vojtěcha Vondráčka trčí mezi ostatními jako fyzicky i mentálně přerostlé dítě prožívající svou tvůrčí i hodnotovou pubertu.
Přesto právě Vondráček nejpřesněji demonstruje jediné nepřekvapivé téma inscenace spočívající v neschopnosti vzájemné komunikace postav, z níž plynou podrážděnost a nejistota.
Nejvýraznější gesto Havelkova Racka tvoří stále se naklánějící podlaha pokoje, který se tak mění v potápějící se Titanic, na jehož palubě se postavy zoufale snaží udržet. Pokud by to někdo nepochopil, je tento symbol pro jistotu ještě před začátkem definován hudební i slovní citací muzikanta z Titaniku v podobě kontrabasisty (Tomáš Pospíšil) hrajícího pod jevištěm.
Jenže jestli si divák má odnést z Racka jen poznání, že Čechovův i náš svět je potápějící se Titanic, pak je to na tak vrstevnatý a nádherný text dost málo.
Anton Pavlovič Čechov: Racek |
---|
Překlad: Leoš Suchařípa, režie: Jiří Havelka, úprava a dramaturgie: Dora Štědroňová, scénografie: Dáda Němeček, kostýmy: Josefina Bakošová. Premiéra 21. března v Divadle Na zábradlí, Praha |
Hodnocení: 60 % |
RECENZE: Kdo to vlastně přijel na návštěvu
RECENZE: Groteska o divadelních poměrech
Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo Na zábradlí