Hlavní obsah

RECENZE: Poprask útočí na divákovy smysly

2:47
2:47

Poslechněte si tento článek

Poprask na laguně patří k nejuváděnějším komediálním titulům. Autor Carlo Goldoni v něm dosáhl svého cíle zobrazit na jevišti skutečný život se vším všudy. Přitom tu v zásadě nejde o víc než o dvě znesvářené rybářské rodiny, jejichž vztahy jsou ale natolik zamotané, že dá hodně práce, než se z nich vyloupnou tři šťastné manželské páry.

Foto: Terezie Fojtová

Kostýmy v barvách, až oči přecházejí. Zleva Karolína Knězů (Checca), Tereza Bebarová (Paní ‎Libera), Aleš Procházka (Soudce Isidoro), Jana Kotrbatá (Lucietta) a Andrea Černá (Paní ‎Pasqua)

Článek

Do dějin českého divadla se zapsaly inscenace Miroslava Macháčka v pražském Národním divadle a Ladislava Smočka v pražském Divadle na Vinohradech, obě s vynikajícími hereckými výkony. Na vinohradskou scénu nyní vrátil Poprask režisér a umělecký šéf souboru Juraj Deák.

Jeho inscenace útočí na divákovy smysly hodně zostra, od permanentního křiku a rvaček až po ostře barevné kostýmy, které ale charakteristiku postav spíš zatemňují. Třeba růžově přeslazený oblek soudce Isidora signalizuje dost jinou orientaci než postavu mlsného proutníka, jak ji hraje Aleš Procházka.

Foto: Terezie Fojtová

Zleva Andrea Černá (Paní Pasqua) a Jana Kotrbatá (Lucietta) v inscenaci Poprask na laguně

Rybáři i jejich patroni nosí všehochuť od obleků po montérky. Pochmurně působící hnědá scéna na rozdíl od kostýmů odvádí příběh ze slunné Itálie spíš kamsi do chladné Skandinávie. Ještěže je tu živá hudba dvou skvěle zpívajících kytaristů, která ho úspěšně vrací na milostnou vášní prodchnutý jih.

RECENZE: Terezka jako poselství lásky

Divadlo

Ne že by inscenace postrádala dobré herecké výkony, ale je budována spíš zvnějšku a s jednotnou razantní nadsázkou.

Z ženských postav vynikne energická a smyslná Lucietta Jany Kotrbaté, mezi dětskou naivitou a ženskou lstivostí lavírující Checca Karolíny Knězů i do šílených emočních obrátek vyhnaná Paní Pasqua Andrey Černé.

Foto: Terezie Fojtová

Jiří Maryško jako Patron Fortunato v komedii Poprask na laguně

Z pánů je nejvděčnější postavou Patron Fortunato. Jiří Maryško je v jeho ztvárnění okouzlující opravdovostí, s níž se snaží každému vše poctivě vyložit. Jen by ve své jistě neodolatelné nesrozumitelnosti měla být jeho řeč přece jen srozumitelnější, neboť právě ze střetu smyslu textu a bizarní dikce plyne komika role.

Z milenců zaujme frajerský Tita-Nane Františka Beleše a také do akční pohybové komiky dovedený Toffolo Petra Matyáše Cibulky.

Foto: Terezie Fojtová

Ženy v Chiozze se neustále perou a hašteří. Zleva Karolína Knězů, Tereza Bebarová, Andrea ‎Černá a Jana Kotrbatá

Na Smočkovu inscenaci se ale přesto těžko zapomíná. Kdo však dokáže zapomenout na žánrově přesně vystavěnou situační komedii i výkony Viktora Preisse, Petra Kostky, Ivana Trojana a dalších herců, bude s tímto razantním Popraskem spokojen. A navíc je to (byl) vhodný titul nejen pro silvestrovskou oslavu.

Carlo Goldoni: Poprask na laguně
Překlad: Jaroslav Pokorný, režie: Juraj Deák, scéna: David Bazika, kostýmy: Sylva Zimula Hanáková, hudba: Shahab Tolouie. Premiéra 20. prosince v Divadle na Vinohradech, Praha
Hodnocení: 70 %

RECENZE: Staré divadlo s mladými herci spoléhá na nucenou zábavnost

Divadlo

RECENZE: Nikdo není silnější než já, Violet

Divadlo
Související témata:
Divadelní hra Poprask na laguně

Výběr článků

Načítám