Článek
Okamžik pro Komara symbolizuje změnu, kdy jediné mrknutí oka vytvoří novou skutečnost, takže naše vnímání se skládá z množství překvapivých okamžiků. A to je i princip osmdesátiminutového představení. Ačkoli se v něm vrací téma snu, nemá kontinuální příběh, je sledem výstupů prezentujících pestrost cirkusu a akrobacie.
Soubor pětatřicet aktérů Okamžiku má v cirkusovém světě unikátní prvenství, a sice, že tu vedle mladých akrobatů, ukrajinských studentů a tanečníků ze studia Young Blood stále účinkují i členové, kteří před patnácti lety soubor spoluzakládali. A bez ohledu na věk tvoří homogenní skupinu vyzařující energii a nadšení.
Maksim Komaro přinesl na scénu širokou škálu cirkusových umění – temperamentní pozemní akrobacii střídá ta vzdušná a závěsná, klauniádu žongléři i fakír na střepech, balancování na pružných koulích či tanečníci.
RECENZE: Očistná dávka akrobatické euforie
Okamžik nabízí i nové prvky, jako je ukrajinská houpačka: pružný most umístěný na ramenou dvou nosičů, na němž akrobatka provádí odvážné skoky, některé i naslepo. Působivý je výstup s cyr wheelem, kdy je víření v obřích obručích ztíženo umístěním na malé kruhové pódium.
Poetický dojem vyvolá akrobacie v provazovém lese vysoko nad manéží. Ozvěnou starých časů je výstup Anny a Rosti Nováka st. s loutkou pštrosa, s níž hrávala ještě předchozí generace. A nelze opomenout výbornou živou kapelu CLPBND, která se na úspěchu večera podílí opravdu významně.
Ne všechna čísla jsou ale stejně vyvážená, některá působí jen jako výplň mezi přípravou toho dalšího, celková dramaturgie Okamžiku vázne. A když do manéže aktéři pozvou diváky ke společnému tanci, působí to jako finále, a vše, co následuje, už je navíc, byť jde o kvalitní čísla jako skákačskou show na teeterboardech.
I tak je ale Okamžik představením, při němž si pamětníci mohou zavzpomínat, a ti, kteří přišli poprvé, objevit si svět nového cirkusu tak, jak ho již patnáct let soubor Cirk La Putyka nabízí.
Cirk La Putyka: Okamžik |
---|
Režie: Maksim Komaro, scénografie: Hynek Dřízhal, kostýmy: Kristina Záveská, hudba: Jan Balcar, cirkusový kouč: Jan Rosén, závěsná choreografie: Ilona Jäntti, světelný design: Juho Rahijärvi. Premiéra 2. května v Azylu78, Praha |
Hodnocení: 80 % |