Hlavní obsah

RECENZE: Opera jako loutkový tyjátr

Operní soubor libereckého Divadla F. X. Šaldy potvrdil opět svou dramaturgickou invenci, když při vstupu do letošní sezony po více než čtvrtstoletí vrátil operu na prkna Malého divadla v nápaditém spojení dvou, u nás po léta nehraných operních aktovek.

Foto: Daniel Dančevský

Veronika Kaiserová jako Bertha v aktovce Norimberská panna

Článek

Vznik aktovek dělí více než sedmdesát let, též jejich hudební jazyk se liší. Temný i rozmarný příběh oživlé loutky připomínající Offenbachovy Hoffmannovy povídky zhudebnil skladatel Adolphe Charles Adam v Norimberské panně (1852) lehkonohými melodiemi s virtuózním sopránovým partem.

Historku o unesené krásné Melisendře objevil Manuel de Falla v jedné z kapitol Cervantesova Dona Quijota a sotva půlhodinovou aktovku Loutky Mistra Pedra (1923) obdařil hudbou pohrávající si s různými odkazy a styly.

Foto: Daniel Dančevský

Vojtěch Zrník (Vyvolávač) a Dušan Růžička (Mistr Pedro) procházejí oběma aktovkami.

Liberecká inscenace propojuje obě aktovky do jedné loutkářské produkce, kterou divákům prezentuje Fallův Mistr Pedro se svým malým pomocníkem. A tak se i aktéři Norimberské panny pohybují v důsledné choreografii trhavého pohybu loutkových marionet.

Fidlovačka jde Donaha!

Divadlo

Druhý příběh je pak prezentován jako němé divadlo vyprávěné mladým Vyvolávačem a předváděné herci s papundeklovými siluetami postav v životní velikosti. To vše v hravé kostýmní i scénografické stylizaci a v blízké komunikaci s diváky.

Komorně obsazený orchestr pod vedením Ondreje Olose zní živě a barevně, blýskne se zejména ve Fallově netradičně instrumentované aktovce. Ze sólistů září Veronika Kaiserová suverénními koloraturami i živým herectvím, jež je společné pro aktéry obou aktovek.

Foto: Daniel Dančevský

Michal Marhold jako Don Gayferos, zachránce krásné Melisendry (Veronika Kaiserová v pozadí)

Nesnadný chlapecký part Vyvolávače zvládl na první repríze po pěvecké stránce velmi dobře Vojtěch Zrník, časem jistě nabude i na větší herecké suverenitě a komediálnosti, jež k roli patří. Spolehlivým partnerem mu byl Dušan Růžička v roli Mistra Pedra.

V Tyjátru Mistra Pedra získal operní soubor kontaktní komorní prostor, který volá po dalším naplnění, a liberečtí diváci žádoucí netradiční pohled na operu jako pestré dryáčnické divadlo.

Adolphe Charles Adam a Manuel de Falla: Tyjátr mistra Pedra: Norimberská panna
Hudební nastudování Ondrej Olos, režie Juraj Čiernik. Premiéra 20. září v Malém divadle, Divadlo F. X. Šaldy, Liberec (psáno z první reprízy 24. 9.).
Hodnocení: 80 %

RECENZE: Rychlokurz národní identity v kostce

Divadlo

RECENZE: Expresivní drama v okázalém provedení

Hudba
Související témata:
Tyjátr mistra Pedra: Norimberská panna

Výběr článků

Načítám