Hlavní obsah

RECENZE: Oněgin spíš rozpačitý než vášnivý

Nejznámější opera Petra Iljiče Čajkovského Evžen Oněgin se po letech vrátila na scénu libereckého Divadla F. X. Šaldy, a to s mladými, i když pouze hostujícími umělci v hlavních rolích. Jenže to je dnes běžná praxe. A je dobře, že mladí pěvci dostávají příležitost, stejně jako stojí za to seznámit se i s domácím obsazením opery.

Foto: Daniel Dančevský

Tatiana Hajzušová je mladou a krásnou Čajkovského Taťánou.‎

Článek

V roli Taťány debutovala teprve třiadvacetiletá slovenská sopranistka Tatiana Hajzušová. Její hlas si s náročnou rolí rozumí zatím spíše v lyričtějších polohách, ale rozhodně je velkým příslibem do budoucna.

O deset let starší Jiří Rajniš ml. se již ve velmi mladém věku prosadil na zahraničních scénách, dnes už patří k renomovaným barytonistům. Roli Oněgina má zažitou a zpívá ji suverénně. Na premiéře ale jeho výkon působil, jako by se šetřil, a teprve v závěru se rozezpíval k působivému zvuku a výrazu.

Foto: Daniel Dančevský

Zleva Jiří Rajniš ml. jako Oněgin a Dušan Růžička jako Lenskij

Pěvecky i herecky zaujala Jolana Slavíková jako bezstarostná koketa Olga. Lenského zpíval Dušan Růžička ve zbytečně přeexponované dynamice i herectví. V jediné árii knížete Gremina předvedl Gustáv Beláček, s jakým citem a prožitkem se dá Čajkovský zpívat. Dobře zněl i bůhvíproč seškrtaný sbor.

RECENZE: Groteskní i dojemná nymfa Platée

Hudba

Režisér Ivan Krejčí líčí intimní příběh milostného vzplanutí nezkušené Taťány ke znuděnému Oněginovi minimalistickými prostředky. Jenže k tomu, aby nechal pěvce bez hnutí postávat na téměř prázdné scéně čelem do publika, je zapotřebí zároveň dovést je k intenzivnímu hereckému prožitku, což se zde neděje.

Režijní úspornost se tak překlápí spíš k nudě. A k posílení diváckého dojmu nepřispívají ani občas těžko pochopitelné kostýmy, ani nahrazení baletních scén jediným párem zdvojujícím vizuálně hlavní hrdiny.

Foto: Daniel Dančevský

Zleva Gustáv Beláček jako Gremin a Jiří Rajniš ml. Jako Oněgin

Liberecký Oněgin postrádá výraznou koncepci, a to jak na scéně, tak i v hudebním nastudování. Orchestr zněl na premiéře většinou ploše, s množstvím zbytečných nejistot a bez výrazových nuancí. Oněgin bez romantické vášně ale bohužel pozbývá na svém kouzlu.

Petr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin
Hudební nastudování: Zbyněk Müller, režie: Ivan Krejčí, scéna: Martin Šimek, kostýmy: Jana Hauskrechtová. Premiéra 6. prosince v Divadle F. X. Šaldy, Liberec
Hodnocení: 65 %

RECENZE: Staré divadlo s mladými herci spoléhá na nucenou zábavnost

Divadlo

RECENZE: Janáčkovo dílo pojaté dvěma rozdílnými způsoby

Hudba
Související témata:
Petr Iljič Čajkovskij

Výběr článků

Načítám