Hlavní obsah

RECENZE: Očistná dávka akrobatické euforie

Na sklonku loňského roku uvedl novocirkusový soubor Cirk La Putyka v pražských Jatkách78 inscenaci R. I. E. neboli Rest in Euphoria (Odpočívej v euforii). Téma, jak dosáhnout euforie, pojal principál souboru a režisér inscenace Rostislav Novák ml. jako pozvání do velkolepé kabaretní show se vším všudy.

Foto: Tomáš Třeštík

Ke kabaretu patří pestré kostýmy a vizuální okázalost.

Článek

Na scéně je schodiště ústící na plošinu, odkud vedou stupně ještě na dvě další úrovně až na pomyslný vrchol euforie.

Toto řešení jednak připomíná monstrózní televizní kabarety, zároveň je však výzvou pro akrobaty, jejichž čísla jsou na stupních schodů daleko obtížnější. Ovšem soubor, v němž se potkávají domácí artisté s kolegy z Velké Británie, Kanady, Dánska, Argentiny, Německa, Francie a Itálie, se s výzvou vyrovnává na vynikající úrovni.

Foto: Tomáš Třeštík

Schodiště je náročným místem pro prezentaci vskutku špičkové akrobacie.

V úvodu jsou diváci vyzváni, aby odložili své mozky a nechali je odpočívat, což je vzápětí ilustrováno vyjmutím svítícího mozku z hlavy jednoho z aktérů. Není to ale až tak pravda, protože R. I. E. rozhodně není bezduchá show.

RECENZE: Revue z kufříku Franze Kafky

Kultura

Přináší mnoho podnětů k přemýšlení od toho, jak dosáhnout euforie či jak v ní setrvat, přes metaforické zobrazení cesty vzhůru, životního cyklu a jeho naplnění, erotiky, soupeření až po trochu odtažité téma enviromentální problematiky, které je ale pro mnohé z nás podmínkou skutečného prožitku euforie.

Foto: Tomáš Třeštík

Krása nahého těla je předvedena bez jakékoli pohoršující exhibice.

To vše se děje akčním zřetězením akrobatických i tanečních čísel. Každý z účinkujících je vynikající akrobat, který představuje to nejlepší ze svého oboru. R. I. E. předvede jak pozemní akrobacii, tak závěsnou na trapézu a na prověšeném horizontálním laně, cyr wheel, hair hanging, žonglování a řadu dalších aktivit včetně tance. A spolu s akrobaty je tu i slovenská zpěvačka Katarzia, která osmdesátiminutovou show provází charismatickým zpěvem.

Foto: Tomáš Třeštík

Pozemní akrobacie v prostoru schodiště je opravdu působivá.

Dynamiku inscenace udržuje temperamentní nasazení všech účinkujících hudba, akční světelný design i rychlé přestavby scény skrze propadlo umístěné mezi jednotlivými úrovněmi, kam akrobaté mizejí a opět se bleskurychle vynořují k dalším číslům.

Foto: Tomáš Třeštík

Výtvarná stránka R. I. E. potěší hravostí a nápaditostí.

Opulentní kostýmy sahající až ke grotesknímu znázornění genitálií míří k hravosti stupňované až na hranici záměrného kýče. Ale nechybějí ani intimnější poetická zastavení ústící v závěru do scény, v níž je prezentována krása nahého lidského těla s vyrýsovanými svaly bez sebemenší pohoršující exhibice.

Katarzia: Mám pocit, že žijeme v období hrozného cynismu

Móda a kosmetika

R. I. E. znamená vykročení La Putyky zase jiným směrem, které akrobatickou náročnost účelně propojuje s kabaretní zábavností. Lze se jen těšit, až se úspěšný návod, jak dosáhnout euforie, vrátí opět na scénu v plném lesku, v jakém ho soubor předvedl na konci roku.

R. I. E.
Koncept a režie Rostislav Novák ml., dramaturgie Vít Neznal, choreografie Šimon Klus, Mirek Kosík a Chloé Farah, scéna Pavla Kamanová, kostýmy Kristina Záveská. Premiéra 7. prosince 2023 (psáno z reprízy 30. prosince) v Jatkách 78, Praha.
Hodnocení: 90 %

RECENZE: Co všechno si nestačíme říci

Kultura

RECENZE: Hamlet jako nekonečný proud otázek

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Jatka 78

Související témata:

Výběr článků

Načítám