Článek
Na scéně je schodiště ústící na plošinu, odkud vedou stupně ještě na dvě další úrovně až na pomyslný vrchol euforie.
Toto řešení jednak připomíná monstrózní televizní kabarety, zároveň je však výzvou pro akrobaty, jejichž čísla jsou na stupních schodů daleko obtížnější. Ovšem soubor, v němž se potkávají domácí artisté s kolegy z Velké Británie, Kanady, Dánska, Argentiny, Německa, Francie a Itálie, se s výzvou vyrovnává na vynikající úrovni.
V úvodu jsou diváci vyzváni, aby odložili své mozky a nechali je odpočívat, což je vzápětí ilustrováno vyjmutím svítícího mozku z hlavy jednoho z aktérů. Není to ale až tak pravda, protože R. I. E. rozhodně není bezduchá show.
RECENZE: Revue z kufříku Franze Kafky
Přináší mnoho podnětů k přemýšlení od toho, jak dosáhnout euforie či jak v ní setrvat, přes metaforické zobrazení cesty vzhůru, životního cyklu a jeho naplnění, erotiky, soupeření až po trochu odtažité téma enviromentální problematiky, které je ale pro mnohé z nás podmínkou skutečného prožitku euforie.
To vše se děje akčním zřetězením akrobatických i tanečních čísel. Každý z účinkujících je vynikající akrobat, který představuje to nejlepší ze svého oboru. R. I. E. předvede jak pozemní akrobacii, tak závěsnou na trapézu a na prověšeném horizontálním laně, cyr wheel, hair hanging, žonglování a řadu dalších aktivit včetně tance. A spolu s akrobaty je tu i slovenská zpěvačka Katarzia, která osmdesátiminutovou show provází charismatickým zpěvem.
Dynamiku inscenace udržuje temperamentní nasazení všech účinkujících hudba, akční světelný design i rychlé přestavby scény skrze propadlo umístěné mezi jednotlivými úrovněmi, kam akrobaté mizejí a opět se bleskurychle vynořují k dalším číslům.
Opulentní kostýmy sahající až ke grotesknímu znázornění genitálií míří k hravosti stupňované až na hranici záměrného kýče. Ale nechybějí ani intimnější poetická zastavení ústící v závěru do scény, v níž je prezentována krása nahého lidského těla s vyrýsovanými svaly bez sebemenší pohoršující exhibice.
Katarzia: Mám pocit, že žijeme v období hrozného cynismu
R. I. E. znamená vykročení La Putyky zase jiným směrem, které akrobatickou náročnost účelně propojuje s kabaretní zábavností. Lze se jen těšit, až se úspěšný návod, jak dosáhnout euforie, vrátí opět na scénu v plném lesku, v jakém ho soubor předvedl na konci roku.
R. I. E. |
---|
Koncept a režie Rostislav Novák ml., dramaturgie Vít Neznal, choreografie Šimon Klus, Mirek Kosík a Chloé Farah, scéna Pavla Kamanová, kostýmy Kristina Záveská. Premiéra 7. prosince 2023 (psáno z reprízy 30. prosince) v Jatkách 78, Praha. |
Hodnocení: 90 % |
RECENZE: Co všechno si nestačíme říci
RECENZE: Hamlet jako nekonečný proud otázek
Může se vám hodit na Firmy.cz: Jatka 78