Hlavní obsah

RECENZE: Nepřesvědčivý návrat Cherubiniho Médey

2:30
2:30

Poslechněte si tento článek

Operu italského skladatele Luigi Cherubiniho Médea uvedlo před osmi lety ve Stavovském divadle plzeňské Divadlo J. K. Tyla v rámci festivalu Opera 2017. Na letošní ročník se Médea vrátila v inscenaci Opery Národního divadla, jež měla premiéru v lednu.

Foto: Petr Neubert

Jana Sibera (Glauce) a Evan LeRoy Johnson (Iáson) v prvním dějství Cherubiniho Médey.

Článek

K jevištnímu nastudování byl přizván německý režisér Roland Schwab. Se svým týmem přesadil antickou tragédii do blíže neurčené současnosti.

Scéně vévodí mohutný klasicistní palác, v jehož sklepení se mezi černými pytli odpadků ukrývá zavržená Médea. A jak její nenávist vůči Iásonovi sílí, vzlíná s ní černý odpudivý svět vzhůru do paláce.

FOTO: Beton, sklo a piškoty. Baletky brněnského Národního divadla pózovaly v Dubaji

Divadlo

Je to působivý, ale bohužel nedůsledně rozvíjený obraz. V posledním dějství se totiž režisér uchýlil jen k obvyklým klišé vyvrácených dveří, převržených křesel a plamenů promítaných na dekoraci.

Foto: Petr Neubert

Zleva Světlana Aksenova (Médea) a Arnheiður Eiríksdóttir (Neris) v inscenaci Cherubiniho opery.

Médea je založená na náročných pěveckých rolích, s jejichž obsazením stojí a padá její úspěšnost. Zahraniční pěvci bohužel nenaplnili očekávání. Ruská sopranistka Světlana Aksenova nemá pro Médeu dramatický potenciál, její spíš lyrický hlas je zbytečně přepínán a zní s nepříjemnými a intonačně nejistými výškami. I když postavu zvládá herecky, na Cherubiniho hrdinku to nestačí.

I americký tenorista Evan LeRoy Johnson jako Iáson a maďarský barytonista Marcell Bakonyi jako Kreón podali jen průměrné výkony. Přesvědčilo spíše domácí obsazení menších rolí, a to především islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, která je členkou souboru ND, jako Neris a Jana Sibera jako Glauce.

Operu hudebně nastudoval ředitel Opery ND Robert Jindra. Na sobotní repríze řídil orchestr dirigent David Švec, pod jehož rukama zněl Cherubini s plastickou dynamikou i napětím.

Médea se ve Stavovském divadle hrála jen šestkrát. Festivalové představení je podle údajů na webu ND zatím poslední. Do konce sezony a ani v té příští se s ní nepočítá. Pro pár repríz se ale jistě nákladná inscenace s nepříliš přesvědčivým výsledkem jeví jako zbytečný luxus.

Foto: Petr Neubert

Inscenace má působivou scénografii pracující s kontrastem okázalého klasicistního paláce a ponurého světa odpadků v černých pytlích.

Luigi Cherubini: Médea
Hudební nastudování Robert Jindra, režie Roland Schwab, scéna Paul Zoller, kostýmy Sabine Blickenstorfer. Premiéra 23. ledna ve Stavovském divadle, Praha. (Psáno z reprízy 22. února).
Hodnocení: 60 %

Do Ostravy se po 60 letech vrací slavná Euripidova Médea. V novém překladu

Divadlo

Šimon Caban: Nemám rád zákazy

Kultura
Související témata:

Výběr článků

Načítám