Hlavní obsah

RECENZE: Matěj Brouček ztracený v kontextu doby

Inscenace Výletů páně Broučkových otevřela v sobotu v Janáčkově opeře 9. mezinárodní festival Janáček Brno. Pro festival ji nastudoval přední světový režisér Robert Carsen. Inscenace vznikla v koprodukci Národního divadla Brno, berlínské Státní opery Unter den Linden a Teatro Real Madrid.

Foto: Marek Olbrzymek

Na Měsíci se pan Brouček (Nicky Spence) potkává s kosmonauty.

Článek

Carsen režíroval téměř všechny Janáčkovy opery, v Brně uvedl již Osud a Káťu Kabanovou. Výlety páně Broučkovy podle satirické prózy Svatopluka Čecha však představují oříšek spojením s ryze českými reáliemi, zejména v případě Výletu pana Broučka do 15. století.

S ohledem na mezinárodní publikum neznalé českého kontextu hledal Carsen zjevně obecnější přesah a našel ho v šedesátých letech 20. století. Scénu rámuje obrazovka dobové televize, kam se promítají dobové dokumenty, na něž pak plynule navazuje dění na jevišti.

Scéna představuje realisticky vybudovanou hospodu na Vikárce, včetně dvou obřích měděných pivních kotlů, v jednom z nich pan Brouček doletí v první části opery na Měsíc. Ostatně i na Vikárce právě v televizi sledují přistání na Měsíci. Jsme v roce 1969.

RECENZE: Polská krev: nostalgické operetní ohlédnutí

Kultura

Měsíčňané jsou květinové děti a Broučkův pobyt na Měsíci jeden velký mejdan ve stylu Woodstocku. Tento posun ale funguje velice dobře a je zdrojem vtipných situací.

Horší je to s druhou částí, kdy se Brouček místo do husitské Prahy propadne do srpnové okupace 1968. 

A tam už nefunguje vůbec nic. Ani kázání proměněné na Dubčekův projev, ani promítaný Palachův pohřeb a už vůbec ne výměna husitských hrdinů za vítěze legendárního hokejového utkání proti SSSR.

Foto: Marek Olbrzymek

Matěj Brouček (Nicky Spence) holduje pivu v hospodě na Vikárce. Vpravo hostinský Würfl (Jan Šťáva)

Nejde jen o to, že realita na jevišti se těžce míjí se zpívaným slovem v archaické češtině o Žižkovi, Korandovi a rytieřích božích. Míjí se i smysl konfrontace Broučkovy měšťácké poživačnosti s realitou srpnové okupace a pojetím hrdiny.

Ziskem inscenace je tak především výborné hudební nastudování Marka Ivanoviće a pěvecko-herecké výkony skvělého brněnského sboru i početných sólistů v čele se skotským tenoristou Nickym Spencem. Ten sice pojal Broučka dle intencí režiséra jako opilého násosku, ale zpívá ho krásně, s perfektní češtinou, a postavu má vypracovanou do řady nápaditých hereckých detailů.

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy
Hudební nastudování: Marko Ivanović, režie: Robert Carsen, scéna: Radu Boruzescu, kostýmy: Annemarie Woods. Premiéra 1. listopadu v Janáčkově opeře, Národní divadlo Brno
Hodnocení: 70 %

RECENZE: Terezka jako poselství lásky

Divadlo

RECENZE: Jak neztratit sám sebe

Divadlo

Výběr článků

Načítám