Hlavní obsah

RECENZE: Kolik pravd se vejde do dialogu

Chemik Otto Hahn a fyzička Lise Meitnerová pracovali bok po boku více než třicet let na objevu štěpení uranového jádra. V roce 1946 byl tento objev odměněn Nobelovou cenou. Získal ji ale pouze Otto Hahn. To je výchozí situace hry francouzského autora Cyrila Gélyho Nobelovka, kterou uvedlo pražské Divadlo Viola.

Foto: Viktor Kronbauer

Apolena Veldová a Jan Šťastný jsou protagonisty inscenace Nobelovka.

Článek

Gély námět nejprve zpracoval jako stejnojmenný román (v češtině vydaný před čtyřmi lety) a teprve poté jako divadelní hru.

Už sám román je výrazně dialogický, hra pak přináší zhruba osmdesátiminutový rozhovor, který vedou oba bývalí spolupracovníci pár hodin před předáním Nobelovy ceny ve Stockholmu. Tam totiž Lise žije, poté co jako Židovka musela v roce 1938 opustit Německo.

Foto: Viktor Kronbauer

Německý chemik Otto Hahn (Jan Šťastný) před převzetím Nobelovy ceny za jaderné štěpení

Lise přichází položit Hahnovi otázku, proč ji nikde ve svých článcích neuvedl jako spoluautorku objevu, který by bez ní nikdy nedovedl k vítěznému konci. „Jaderné štěpení, to nejsi ty nebo já, to jsme my dva,“ říká Lise.

RECENZE: Rozbitý džbán jako obraz chaosu

Divadlo

Gély napsal vzrušující dialog, v němž se kyvadlo pravdy vychyluje každou minutu na jinou stranu.

Zachránil Otto Lise život, anebo ji obětoval ve jménu vlastní slávy? Mohl německý vědec podepsat objev společně s Židovkou? A jaký podíl měli vědci v čele s Hahnem na výrobě jaderné bomby v hitlerovském Německu? Tyto a další otázky udržují hru v napětí.

Foto: Viktor Kronbauer

Dialog Otto Hahna (Jan Šťastný) a Lise Meitnerové (Apolena Veldová) nabízí vzrušující zážitek.

Jan Šťastný a Apolena Veldová jsou dokonale sehranou dvojicí. On s nervózními prsty a podrážděnou intonací, ona zdánlivě vyrovnaná, ironická a nemilosrdně přímočará.

V režii Radovana Lipuse je Nobelovka vzrušujícím zážitkem z argumentace, kdy se sympatie diváků přelévají co chvíli od jednoho protagonisty ke druhému. A herci je drží v napětí až do samotného konce. Hra klade znepokojující otázky, ale nedává osvobozující odpovědi.

Cyril Gély je pozoruhodný autor. Viola uvádí i jeho další hru Hodina diplomacie s Janem Šťastným a Hanušem Borem v hlavních rolích. Obě rozhodně stojí za vidění.

Cyril Gély: Nobelovka
Překlad: Daniela Jobertová, režie: Radovan Lipus, scéna: Jan Tobola, kostýmy: Tomáš Kypta, hudba: Jiří Petr. Světová premiéra 3. února v Divadle Viola, Praha (psáno z reprízy 14. února)
Hodnocení: 90 %

RECENZE: Očistná dávka akrobatické euforie

Divadlo

RECENZE: Co všechno si nestačíme říci

Kultura
Související témata:
Divadlo Viola
Divadelní hra Nobelovka

Výběr článků

Načítám