Hlavní obsah

RECENZE: Kartonový taťka je o stereotypech mocných

2:19
2:19

Poslechněte si tento článek

István Tasnádi je přední maďarský dramatik spojený s tvorbou divadla Krétakör. Jeho progresivní směřování a odvážné pojmenovávání problémů současný maďarský režim neunesl a divadlo muselo svou činnost ukončit. O důvodech a Tasnádiho dramatice vypovídá i hra Kartonový taťka, kterou v české premiéře uvedlo pražské Divadlo v Dlouhé.

Foto: Martin Špelda

Zleva Štěpánka Fingerhutová a Kristina Jedličková (alternující Magdu), Miroslav Zavičár, Klára Oltová, Magdalena Zimová a Jan Sklenář představují takovou normální rodinku.

Článek

Na půdorysu rodinného dramatu hra hovoří o přežívajících mocenských stereotypech. A zdaleka se netýkají jen Maďarska.

Do běžné rodiny s dospívající dcerou přichází na návštěvu otcova sestra, které nedávno zemřel manžel. Ona se s tím ale odmítá smířit a taťku přináší s sebou v podobě kartonové siluety, k níž se chová jako k živému partnerovi. Oslovuje ho, vyžaduje pro něho jídlo a mezi polévkou a karbanátky odvedou se synem taťku k odpočinku do vedlejšího pokoje.

Tasnádiho hra je černá groteska, jejíž humor plyne ze střetu realistického jednání s nesmyslností jeho dopadu.

Glosa: Už zase existují seznamy nepohodlných umělců

Divadlo

A postupně se stále víc překlápí (ve shodě se scénografickým řešením) do absurdní logiky ulpívání na konzervativních rituálech a ideji silného vůdce.

Vajdičkova inscenace ale navede publikum hned zpočátku na cestu vděčné situační komedie, z níž se pak dost těžko uhýbá k obecnější a závažnější výpovědi. Vyústění tak působí trochu násilně a neorganicky.

Inscenace stojí na solidně vypracovaných hereckých kreacích. Slabošský otec Jana Sklenáře budí odpor i soucit, jeho ovdovělou sestru Evu prezentuje Klára Oltová v chladně dominantní poloze, mezi oběma stranami groteskně lavíruje synovec Hugo Miroslava Zavičára. Vzhledem ke vzdálenosti scény od diváků by bylo třeba zapracovat víc na slyšitelnosti a srozumitelnosti textu, což se týká zejména ženských postav.

Kartonový taťka dobře zapadá do společensky apelativní linie Divadla v Dlouhé, jako je Pravomil nebo Konec rudého člověka, která přináší vážná témata v zábavném balení.

István Tasnádi: Kartonový taťka
Překlad: Tatiana Notinová, režie: Michal Vajdička, scéna: Pavol Andraško, kostýmy: Katarína Hollá. Česká premiéra 25. ledna v Divadle v Dlouhé, Praha (psáno z první reprízy 31. ledna)
Hodnocení: 75 %

RECENZE: Poprask útočí na divákovy smysly

Divadlo

RECENZE: Dejvické Nitero je psychoterapie s divným koncem

Divadlo
Související témata:
Divadelní hra Kartonový taťka
István Tasnádi

Výběr článků

Načítám