Hlavní obsah

RECENZE: Hudba z oltářního obrazu

Společný česko-vlámský projekt Paradisi porte souborů Tiburtina Ensemble a Oltremontano Antwerpen zahájil v kostele Panny Marie a slovanských patronů v pražských Emauzích 25. ročník mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby.

Foto: Letní slavnosti staré hudby

Ze starých nástrojů budila největší pozornost tromba marina neboli trumšajt svým ostrým zvukem i úctyhodnou délkou. Na snímku na ni hraje Vojtěch Jakl.

Článek

Umělci se k němu inspirovali oltářním obrazem Hanse Memlinga Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly, který vznikl kolem roku 1490 pro španělský klášter v Nájeře a který je cenný zobrazením dobových hudebních nástrojů.

Umělecký vedoucí antverpského souboru Wim Becu nechal podle obrazu vyrobit jejich přesné kopie a rozezněl je hudbou, která se provozovala v době vzniku obrazu. Vedoucí Tiburtiny Barbora Kabátková dramaturgicky koncipovala program jako oslavu nanebevzetí Panny Marie.

Foto: Letní slavnosti staré hudby

Koncert Paradisi porte se odehrál pod kopií Memlingova obrazu s muzicírujícími anděli.

Před třemi lety vznikla nahrávka programu na CD. Její koncertní podoba má ale kouzlo živého kontaktu s nástroji, jejichž podobu mohou návštěvníci vidět i na velkoformátové kopii obrazu a jejichž zvuk účinně podpořila akustika emauzského kostela.

Jednotlivé nástroje zněly v dynamické plasticitě a barevnosti, od jemného zvuku psalteria, louten či organetta až po ostrost trumšajtu či souzvuku šalmaje se snižcovými trompetami. Instrumentální části se střídaly s motety v podání šestice zpěvaček souboru Tiburtina, a to v dokonalém sezpívání a krásném znění rovných a čistých hlasů.

Foto: Letní slavnosti staré hudby

Umělecký vedoucí souboru Oltremontano Antwerpen Wim Becu je iniciátorem projektu i zdatným hráčem na středověké trompety.

K vrcholům úterního večera patřilo zvukově pestré a energické podání sekvence Ave mundi spes Maria, jež zazněla i v přídavku.

Oba soubory připravily posluchačům mimořádný zážitek umocněný i pohledem na staré nástroje a způsob hry na ně inspirovaný právě Memlingovým zobrazením hrajících andělů. Koncert Paradisi porte přivedl posluchače ve zcela zaplněném chrámu opravdu až na samotný práh rajské brány.

Letní slavnosti staré hudby nabídnou do 6. srpna v trojském zámku, Strahovském klášteře, kostele sv. Šimona a Judy i v míčovně Pražského hradu řadu vystoupení dalších mezinárodně respektovaných ansámblů a sólistů z Česka, Polska, Itálie, Německa i Portugalska.

Foto: Letní slavnosti staré hudby

Koncert Paradisi porte se odehrál pod kopií Memlingova obrazu s muzicírujícími anděli.

Zazní v nich hudba různých národních škol v rozpětí od renesance přes baroko a klasicismus až po raný romantismus. Festival zakončí scénické provedení pastorální opery Georga Friedricha Händela Acis a Galatea v Divadle ABC v podání pětice sólistů, herců divadla Buchty a loutky a rezidenčního festivalového souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové.

Tiburtina Ensemble a Oltremontano Antwerpen: Paradisi porte
Letní slavnosti staré hudby, 16. července v kostele Panny Marie a slovanských patronů v Emauzích, Praha.
Hodnocení: 100 %
Související témata:
Letní slavnosti staré hudby

Výběr článků

Načítám