Hlavní obsah

RECENZE: Hráči jako pokus o anatomii podvodu

Jubilejní, šedesátou sezonu zahájil pražský Činoherní klub titulem tak trochu vypůjčeným ze slavné historie této scény. Gogolovy Hráče nastudoval v roce 1982 režisér Ladislav Smoček s prvotřídním hereckým obsazením a inscenace se zařadila k těm vskutku legendárním. K režii byl nyní přizván slovenský režisér Lukáš Brutovský, který je uvedl již před osmi lety v Martině.

Foto: Pavel Nesvadba

Ondřej Rychlý podává v roli Ichareva patologickou studii hráčství.

Článek

Pražskou inscenaci určuje abstraktní scéna, která místo realistického hotelového pokoje nabízí prázdný bílý prostor se zkosenými stěnami. Připomíná laboratoř, kde se bude zkoumat anatomie podvodu.

Prostor tak trochu tajemný, do něhož se spíš vlézá než vchází a v němž bílí sluhové mizí v bílých stěnách neznámo kam. Obsazení dvojice sluhů dvojčaty Janem a Jiřím Dlouhými je dobrý nápad, nicméně mohl být využitý daleko invenčněji.

Foto: Pavel Nesvadba

Zleva Martin Finger, Vasil Fridrich, Ondřej Rychlý a Jan Hájek v inscenaci Gogolových Hráčů

To ostatně platí o celé inscenaci, z níž není příliš patrné, co chce sdělit. Starší generace těžko vymaže z paměti dojem z herecky dokonalých Smočkových Hráčů v čele s Jiřím Abrhámem v roli Ichareva. Ostatně i Brutovský se k nim hlásí drobnými připomínkami, ale je to spíš ornament pro pamětníky. Těch ornamentů je ale v inscenaci daleko víc a zbytečně rozmělňují téma hráčství jako životního postoje.

RECENZE: Hekuba jako pocta herecké profesi

Divadlo

To je nejvíc spojeno s postavou Ichareva, jehož Ondřej Rychlý hraje jako člověka patologicky závislého na hraní a tím vlastně snadno manipulovatelného.

Od prvního monologu, v němž divákům zaujatě představuje svou vycizelovanou sadu karet, je jeho Icharev ovládaný drogou hráčství a jako každý závislý je přesvědčený o tom, že má vše pevně v rukou.

Výkon Ondřeje Rychlého inscenaci dominuje, je to herectví umně využívající k vykreslení postavy všech fyzických prostředků (včetně břichomluvectví).

Foto: Pavel Nesvadba

Ondřej Rychlý jako Icharev (uprostřed) zaujatý hráčskou vášní. Kolem něj zleva Jan Hájek, Vasil Fridrich a Martin Finger

Brutovského inscenace o snadno podvedeném podvodníkovi bohužel až příliš brzy vyloží karty na stůl a tím zbaví diváky požitku z překvapení, postupného odhalování, kdo vlastně tito lidé jsou a co sledují. Z Icharevových protihráčů zaujme skrývanou brutalitou Utěšitel Jana Hájka, ostatní jsou více méně průhlední.

I proto stominutová inscenace ke konci ztrácí tah a rozplyne se bez pointy v jednom z mnoha odkazů na Smočkovy Hráče, kde si divák zapamatuje spíš charakteristickou dikci Josefa Abrháma než to, co vlastně říká.

Nikolaj Vasiljevič Gogol: Hráči
Překlad: Leoš Suchařípa, režie: Lukáš Brutovský, scéna: Pavel Borák, kostýmy: Markéta Sládečková. Premiéra 7. září v Činoherním klubu, Praha (psáno z reprízy 30. září).
Hodnocení: 70 %

RECENZE: Verdiho Otello jako triumf zla

Divadlo

RECENZE: Opera jako loutkový tyjátr

Divadlo
Související témata:
Činoherní klub v Praze

Výběr článků

Načítám