Hlavní obsah

RECENZE: Heidi jako nenáročný rodinný muzikál

Knížka švýcarské spisovatelky Johanny Spyri Heidi patří v německy mluvících zemích ke klasice dětské četby. V českém kontextu ji lze srovnat snad jen s Kájou Maříkem, jehož ale už dnešní generace dětí neznají. K popularitě Heidi přispěl i film z roku 1973 s dětskou hvězdou Shirley Temple v titulní roli, po němž následovaly další snímky. A existuje i několik muzikálových zpracování.

Foto: Tino Kratochvil

Muzikál Heidi

Článek

Muzikál Heidi z pera německých autorů Michaela Schanzeho a Hanse Dietra Schreeba zvolil soubor Městského divadla Brno. Inscenační tým v čele s režisérem Stanislavem Mošou ho uvedl před pěti lety ve Vídni a loni v německém Ingolstadtu.

Začátkem letošního roku se rozhodl s ním seznámit i české publikum na své domácí Hudební scéně.

Foto: Tino Kratochvil

Karolina Kabele jako Heidi a Prokop Helbich jako pasáček Petr v muzikálu Heidi.

Příběh o osiřelé Heidi vyrůstající u nerudného dědečka Konráda na alpských pastvinách je velmi přímočarý.

Veselé, nespoutané děvčátko šíří kolem sebe nakažlivou energii a nezáludné přátelství, jímž vyléčí i nemocnou Lauru. A oslavou přátelství a pozitivního přístupu k životu je i brněnská inscenace.

RECENZE: Rozbitý džbán jako obraz chaosu

Divadlo

Režisér Moša příběh Heidi vypráví jako pohádku zasazenou do scénografie připomínající barvotiskové ilustrace knižního vydání z konce 19. století s malířsky pojednanou scenérií hor. Od prvoplánového kýče ji zachraňují jen hravě stylizované prvky, jako třeba dřevěné kozy na kolečkách, které žene pasáček Petr s Heidi přes jeviště.

A především výkony tří dětských protagonistů. Je dost nepředstavitelné, že dětské role hrávají v zahraničních produkcích Heidi dospělí mladí herci.

V Městském divadle Brno mají naštěstí vlastní muzikálovou školu, z níž konkurzem vzešlo devět alternací tří hlavních rolí. A jejich dětská přirozenost, radost ze hry i výborné pěvecké, herecké i pohybové schopnosti jsou velkým ziskem muzikálu, který jinak moc invencí neoplývá.

Foto: Tino Kratochvil

Prokop Helbich (Petr) a Karolina Kabele (Heidi) tvoří dokonale sehranou dvojici.

A to jak v doslovném vyprávění příběhu (s poněkud neorganicky vloženou komediální scénou strašidel), tak i hudbou, která sice čerpá ze švýcarského folkloru (na scéně se objeví i alpské rohy), ale jinak se pohybuje mezi stereotypní lyrikou cituplných písní a řízností dechovky.

Karolina Kabele (Heidi), Laura Mohylová (Klára) a Matyáš Mičulka (Petr) na sobotním odpoledním představení budili jednoznačně sympatie dětského i dospělého publika, jež je odměňovalo bouřlivým potleskem po každé písničce. Stejně jako Igora Ondříčka v roli dědečka Konráda či Viktórii Matušovovou v nesympatické vychovatelce Rottenmaierové, Eriku Kubálkovou v laskavé Babičce a další představitele dospělých postav.

Foto: Tino Kratochvil

Heidi (Karolína Čtveráčková) vyrůstá u svého dědečka Konráda (Igor Ondříček).

Muzikál Heidi sice postrádá kvality a hlubší přesah jiných dětských muzikálů, třeba Matildy uváděné rovněž brněnskou scénou anebo Billyho Elliota hraného plzeňským souborem, ale jako nenáročná zábavná inscenace stvrzující víru v přátelství a rodinná pouta u diváků obstojí.

Michael Schanze a Hans Dietr Schreeb: Heidi
Úprava a režie: Stanislav Moša, hudební nastudování: Dan Kalousek a Matěj Voda, scéna: Christoph Weyers, kostýmy: Andrea Kučerová, choreografie: Aneta Majerová. Česká premiéra 20. ledna v Městském divadle Brno, psáno z reprízy 3. února.
Hodnocení: 65 %

RECENZE: Brněnský Dalibor pod palbou samopalů

Divadlo

RECENZE: Troja je jen další výpravný muzikál

Divadlo

Může se vám hodit na Firmy.cz: Městské divadlo Brno

Výběr článků

Načítám