Hlavní obsah

RECENZE: Groteska o divadelních poměrech

Hru Pronásledování a umučení dr. Šaldy uvedl činoherní soubor pražského Národního divadla v roce 2004 jako anonymní novinku ve Stavovském divadle. Premiéru provázela diskuse o tom, kdo je jejím autorem. Nyní ji, už s přiznaným autorstvím dramatika Karla Steigerwalda, zařadilo Divadlo na Vinohradech do dramaturgické řady Česká a slovenská komorní hra ve Studiové scéně.

Pronásledování a umučení dr. ŠaldyVideo: Divadlo na Vinohradech

Článek

Již první uvedení hry vyvolalo u kritiky i diváků spíše rozpaky. Opravdu se bavili spíš jen divadelníci. Text si totiž pohrává s narážkami na divadelní poměry – řevnivost autorů a divadelních ředitelů, jejich vzájemné obviňování z neúspěchu, neoblibu původních her u herců i diváků, autorskou ješitnost, hysterické herečky dostávající se k rolím přes postele atd.

Je ale únavně umluvený a nápaditostí ani vtipem až tak moc neoplývá. A kdo by v něm hledal skutečnou paralelu s postavou F. X. Šaldy, pak nalezne jen drobnou narážku na neúspěch jeho hry Zástupové, staženou z repertoáru Národního divadla po pár reprízách.

Foto: Petr Chodura

Marek Holý jako dr. Šalda v inscenaci Pronásledování a umučení dr. Šaldy

RECENZE: Co všechno si nestačíme říci

Kultura

Tvůrci vinohradské inscenace si k resuscitaci Steigerwaldovy hry zvolili úpravu, která text důsledně prošpikovala vinohradskými reáliemi, ale ani tato infuze hře příliš neprospěla a neustálé odkazy k vinohradské scéně působí místy dost nadbytečně.

Textu účinněji pomohl režisér Šimon Dominik, který v komorním prostoru zkušebny vytvořil devadesátiminutovou grotesku s nadsazeným herectvím a horečně rozehrávanými situacemi.

Foto: Petr Chodura

Marek Holý hraje v inscenaci i roli divadelního ředitele Nývlta.

Marek Holý v ní dominuje ve dvojroli dramatika dr. Šaldy a ředitele divadla Nývlta. Obě postavy jsou odlišené bizarními kostýmy, které si po vzoru starých dobrých divadelních grotesek herec převléká ve stále se zrychlujícím situačním kolotoči, až se ztrácí v tom, koho právě hraje.

Foto: Petr Chodura

Dramatik dr. Šalda (Marek Holý) v autorském zanícení škrtí svou ženu (Jana Kotrbatá).

Marek Holý dává oběma postavám vyhraněnou tvář, která mu postupně splývá do jedné jediné groteskní podoby uštvaného herce.

Obě představitelky ženských postav, Jana Kotrbatá a Vendulka Křížová mu spíše jen přihrávají. A občas se na scéně v pestrých převlecích objeví i rozhořčený starý herecký Bard v mile sympatickém podání Zdeňka Palusgy.

Foto: Petr Chodura

Zdeněk Palusga coby starý herecký Bard

Dramaturgie Studiové scény, kterou vedení vinohradského divadla už po léta vyhradilo uvádění české a slovenské původní tvorbě, je hodná ocenění. Tentokrát ale volba nepadla na nejlepší text jinak pozoruhodného autora her, jako je Neapolská choroba, Foxtrot či Dobové tance, které se právem řadí mezi novodobou českou dramatickou klasiku.

Karel Steigerwald: Pronásledování a umučení dr. Šaldy
Režie: Šimon Dominik, scéna: Karel Čapek, kostýmy: Petra Krčmářová. Premiéra 26. ledna ve Studiové scéně Divadla na Vinohradech, Praha (psáno z reprízy 7. března)
Hodnocení: 55 %

RECENZE: Rozbitý džbán jako obraz chaosu

Divadlo

Operní Ariadna na Naxu jako obhajoba citu

Divadlo

Výběr článků

Načítám