Článek
Již první uvedení hry vyvolalo u kritiky i diváků spíše rozpaky. Opravdu se bavili spíš jen divadelníci. Text si totiž pohrává s narážkami na divadelní poměry – řevnivost autorů a divadelních ředitelů, jejich vzájemné obviňování z neúspěchu, neoblibu původních her u herců i diváků, autorskou ješitnost, hysterické herečky dostávající se k rolím přes postele atd.
Je ale únavně umluvený a nápaditostí ani vtipem až tak moc neoplývá. A kdo by v něm hledal skutečnou paralelu s postavou F. X. Šaldy, pak nalezne jen drobnou narážku na neúspěch jeho hry Zástupové, staženou z repertoáru Národního divadla po pár reprízách.
RECENZE: Co všechno si nestačíme říci
Tvůrci vinohradské inscenace si k resuscitaci Steigerwaldovy hry zvolili úpravu, která text důsledně prošpikovala vinohradskými reáliemi, ale ani tato infuze hře příliš neprospěla a neustálé odkazy k vinohradské scéně působí místy dost nadbytečně.
Textu účinněji pomohl režisér Šimon Dominik, který v komorním prostoru zkušebny vytvořil devadesátiminutovou grotesku s nadsazeným herectvím a horečně rozehrávanými situacemi.
Marek Holý v ní dominuje ve dvojroli dramatika dr. Šaldy a ředitele divadla Nývlta. Obě postavy jsou odlišené bizarními kostýmy, které si po vzoru starých dobrých divadelních grotesek herec převléká ve stále se zrychlujícím situačním kolotoči, až se ztrácí v tom, koho právě hraje.
Marek Holý dává oběma postavám vyhraněnou tvář, která mu postupně splývá do jedné jediné groteskní podoby uštvaného herce.
Obě představitelky ženských postav, Jana Kotrbatá a Vendulka Křížová mu spíše jen přihrávají. A občas se na scéně v pestrých převlecích objeví i rozhořčený starý herecký Bard v mile sympatickém podání Zdeňka Palusgy.
Dramaturgie Studiové scény, kterou vedení vinohradského divadla už po léta vyhradilo uvádění české a slovenské původní tvorbě, je hodná ocenění. Tentokrát ale volba nepadla na nejlepší text jinak pozoruhodného autora her, jako je Neapolská choroba, Foxtrot či Dobové tance, které se právem řadí mezi novodobou českou dramatickou klasiku.
Karel Steigerwald: Pronásledování a umučení dr. Šaldy |
---|
Režie: Šimon Dominik, scéna: Karel Čapek, kostýmy: Petra Krčmářová. Premiéra 26. ledna ve Studiové scéně Divadla na Vinohradech, Praha (psáno z reprízy 7. března) |
Hodnocení: 55 % |