Hlavní obsah

RECENZE: Dystopické i dekorativní putování

Skupina ukrajinských umělců představila v neděli v pražském Divadle Komedie operu Černobyldorf. Jediné představení se konalo v rámci Měsíce Ukrajiny pořádaného Městskými divadly pražskými.

Foto: Valeria Landar

Inscenace Černobyldorf pracuje s hudební i výtvarnou působivostí.

Článek

Inscenace vznikla v roce 2020 a kyjevský soubor ji uvádí především na evropských festivalech, v lednu ji osmkrát zahrál i na festivalu současné opery Prototype v New Yorku. Získala řadu festivalových ocenění.

Tvůrci Černobyldorf označují jako archeologickou operu. Jde o dystopickou hudebně-dramatickou kompozici o sedmi částech, v nichž potomci lidstva, kteří přežili řadu katastrof, putují mezi pustou krajinou a skrze rituální tance i zpěvy se snaží obnovit ztracenou civilizaci. Třináct aktérů (včetně obou autorů) jsou zároveň herci, tanečníky, zpěváky a také hráči na nejrůznější nástroje. Hudba tvoří nejsilnější stránku inscenace.

Foto: Steve Pisano

Trojice dívek využívá harmoniku jako hudební nástroj i výtvarný objekt.

Prolínají se v ní operní árie s lidovými písněmi, odkazy na baroko se současnou mikrotonální hudbou, školené operní hlasy kontrastují s ostře znějícím folklorem i šamanskými zpěvy, kdy je hlas modulován od šepotu přes nejrůznější zvuky, využívající i alikvotní zpěv, až po drsný křik.

RECENZE: Nejbližší. Proč mi nikdo neřekl, že mě miluje

Divadlo

Pro diváky je vedle klasických nástrojů atraktivní i využití méně běžného instrumentáře lidové hudby, dulcimerů, cimbálů, bandurů, pozounů či tub s více roztruby i řady perkusí.

O vizuální dojem se dělí projekce s jevištní akcí, která staví na pohybu, svícení, bohatých kostýmech i nahém těle a symbolech, kde třeba akordeon na hlavě dívky vytváří korunu podobnou svatozáři.

Videoprojekce střídá pohledy na opuštěnou krajinu s pózujícími umělci a čistě výtvarnou hru, a to buď ve stylu švankmajerovského krasohledu zmnožujícího obrazové prvky, či s ryze abstraktními kompozicemi.

Foto: Jorg Baumann

K výrazným symbolům patří obří plastika Leninovy hlavy pocházející z ukrajinské vsi zničené válkou.

Celé je to sice působivé, ale při délce dvou hodin bez pauzy po čase i trochu monotónní, občas pouze dekorativní a vypočítané na efekt, což platí zejména o projekcích.

Ukrajinský Černobyldorf účinně rozšířil domácí povědomí o současné operní produkci, kterou u nás pravidelně představují i jiné akce, zvláště pak ostravské Dny nové opery NODO.

Roman Grygoriv a Illia Razmeiko: Černobyldorf
Hudba, libreto a režie: Roman Grygoriv a Illia Razmeiko, výprava: Kateryna Markush, choreografie: Khrystyna Slobodianiuk, projekce: Denis Melnik. Premiéra 17. března v Divadle Komedie, Městská divadla pražská, Praha
Hodnocení: 75 %

RECENZE: Brněnský Dalibor pod palbou samopalů

Divadlo

RECENZE: Rozbitý džbán jako obraz chaosu

Divadlo

Výběr článků

Načítám