Hlavní obsah

RECENZE: Důležité je, kdo jste vy

Britského dramatika Davida Harea znají čeští diváci z řady jeho her uvedených na různých scénách. Pražské Divadlo Ungelt má v repertoáru už od roku 2018 hru Skleněný strop, nyní přichází s dalším komorním titulem Nadechnout se života.

Foto: Jan Malíř

Zleva Tereza Brodská (Frances Bealeová) a Jitka Smutná (Madeleine Palmerová) ve hře Nadechnout se života

Článek

Konsternovaná manželka Frances přijíždí na ostrov Wight za Madeleine, jež byla po léta přiznanou milenkou jejího muže, který začal žít v Americe s jinou, mladší ženou. Chce se dozvědět, kdo je žena, bez níž Martin nedokázal žít, ale hlavně kdo je ona sama a proč ji manžel opustil.

Frances je známou autorkou ženských románů, ale jak sama říká, čtenáře přestal zajímat příběh, chtějí se dozvědět, kdo jste vy sami. A o to jde.

Hare umí napsat dialog, který je sice chvílemi až trochu proklamativní, ale diváky nenudí a tu a tam v něm probleskne i zrnko sebeironického humoru. Především v replikách Madeleine, zralejší a vyrovnanější z obou žen. Její převaha pramení z toho, že na rozdíl od Frances si od počátku vztahu s Martinem zachovala nezávislost a identitu.

RECENZE: Očistná dávka akrobatické euforie

Divadlo

Text v citlivém a mluvném překladu Kateřiny Hilské je velkou příležitostí pro Jitku Smutnou a Terezu Brodskou, které se na scéně setkávají po téměř třiceti letech.

Madeleine je Smutné napsaná takříkajíc „na tělo“ a herečka si s ní do posledního písmene rozumí. Její portrét skládá jako promyšlenou mozaiku, neprozrazuje o své postavě hned vše najednou, ale postupně odhaluje duši ženy, jež nabírala dech ve svobodných šedesátých letech, její neupjatý přístup k životu i empatii vůči Frances, skrývanou za lehce výsměšný tón.

Foto: Jan Malíř

Dialog manželky a milenky téhož muže není občas snadný.

Frances Terezy Brodské je zmítaná city a vnitřním chaosem. Za fasádou dobře oblečené a nalíčené spisovatelky je žena uražená a vyděšená faktem, že ji manžel opustil.

Brodská je přesvědčivá ve vystižení tohoto ženského zmatku a uražené pýchy, jen by mohla víc šetřit slzami, aby se její postava neutápěla v permanentní ublíženosti a afektu.

Jejich souhra je však zdrojem diváckého potěšení a Nadechnout se života je tak dalším z titulů, které stvrzují pověst Ungeltu jakožto divadla hereckých osobností.

David Hare: Nadechnout se života
Překlad Kateřina Hilská, režie Pavel Ondruch, scéna Karel Čapek, kostýmy Petra Krčmářová. České premiéry 8. a 9. ledna v Divadle Ungelt, Praha
Hodnocení: 80 %

RECENZE: Hamlet jako nekonečný proud otázek

Kultura

RECENZE: Dobře rozehraná komedie v Kalichu

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo Ungelt

Výběr článků

Načítám