Hlavní obsah

RECENZE: Drama rozkročené mezi dvěma věky

Jedno ze stěžejních dramat vesnického realismu, Gazdinu robu Gabriely Preissové, uvedl soubor Švandova divadla v Praze. A to pod novým titulem Gazda a roba.

Foto: Jan Hromádko

Anežka Šťastná (Eva) a Mark Kristián Hochman (Mánek) v inscenaci Gazda a roba

Článek

Změna titulu míří k tématu inscenace a tím je rozdílný pohled společnosti na konání muže a ženy. Láska chudé krajčířky Evy a bohatého selského synka Mánka nemá šanci na naplnění v manželství. Ale když oba uzavřou sňatek se sobě rovnými partnery, ke šťastnému manželství to nevede.

A tak oba opouštějí své rodiny a žijí spolu „na hromádce“ na statku, kam se nechali na léto najmout a kde Eva hraje roli gazdiny, Mánkovy ženy. Jenže pro okolí zůstává odsouzeníhodnou robou, která opustila manžela i dítě. Ačkoli se téhož provinění dopustil i Mánek, tíhu provinění nese jen Eva.

Foto: Jan Hromádko

Eva (Anežka Šťastná) nenachází v manželství se Samkem (Jakub Tvrdík) očekávanou úlevu.

Z povídky předcházející dramatu přejala režisérka Kasha Jandáčková epickou rovinu vyprávění, kterou svěřila čtveřici vesnické chasy, a také to, že Eva opouští i svou dcerku, jež v pozdější dramatické verzi umírá. A do třetice i otevřený závěr, který Evinu sebevraždu skokem do Dunaje posouvá do roviny možné, ale nepotvrzené pověsti.

RECENZE: Šárčin návrat přesvědčil jen hudebně

Kultura

Ačkoli od režisérky tak výrazného autorského gesta, jakou Kasha Jandáčková je, se dal očekávat razantní vstup do dramatu, inscenace se dost drží textu. Jeho jazyk však míří k dnešku, stejně jako cigarety a zapalovače, přepravky a pracovní oděvy na rakouském statku a další detaily.

A právě ve střetu dvou časových rovin spočívá problém inscenace. Konvence odsuzující Evu tkví hluboko v 19. století, zatímco emancipovaná Eva, schopná svému muži Samkovi odseknout „Nevysírej mě!“ či vysvětlit mu, že „tanec není soulož“, je bytostí současnou. A tato rozkročenost mezi oběma světy činí příběh dost nevěrohodný.

Foto: Jan Hromádko

Výraznou roli hraje v inscenaci i hudba a tanec. Uprostřed Barbora Křupková (Maryša) a Mark Kristián Hochman (Mánek)

To však neubírá na přesvědčivosti hereckým výkonům. Anežka Šťastná vkládá do Evina osudu velkou emoci a touhu po pochopení, Mánek Marka Kristiána Hochmana působí jako nedospělý slaboch myslící především na sebe. Diváky vděčnou, ale co do výkladu neopodstatněně do komiky posunutou figuru Mešjanovky vytváří přesně Andrea Buršová.

Gazda a roba se nepochybně zařadí k úspěšným titulům smíchovské scény, ale její přínos k interpretaci ikonického dramatu zůstal v polovině naznačené cesty.

Gabriela Preissová: Gazda a roba
Adaptace a režie: Kasha Jandáčková, výprava: Ján Tereba, dramaturgie: Martina Kinská, hudba: Jakub Kudláč. Premiéra 9. listopadu ve Švandově divadle, Praha
Hodnocení: 70 %

RECENZE: Matěj Brouček ztracený v kontextu doby

Divadlo

RECENZE: V hospodě narazíte na zvláštní týpky

Divadlo
Související témata:
Divadelní hra Gazda a Roba

Výběr článků

Načítám