Hlavní obsah

RECENZE: Don Juan za časů umělé inteligence

René Levínský vystudoval teoretickou fyziku, ale je i renomovaným dramatikem, který má na svém kontě dvě desítky divadelních her. Tu poslední Don Juan a já uvedlo v české premiéře pražské Divadlo v Dlouhé v režii Hany Burešové.

Foto: Martin Špelda

Michal Isteník (vpravo) rozhodně není typem prostopášného Dona Juana. Ale umělá inteligence se o něj postará.

Článek

Hrdinou je programátor Daniel John, který přespává v kanceláři, konzumuje objednanou pizzu a s kolegy pěstuje ajťácký humor. Ale hlavně trpí neschopností komunikace se ženami, takže nemá žádný sexuální život.

Nápravu vymyslí jeho kolegové zapojením umělé inteligence, která za Dana chatuje a skrze štěnici v uchu mu napovídá duchaplnou konverzaci. A z Daniela se rázem stane novodobý Don Juan, jemuž ženy samy padají do náruče.

Foto: Martin Špelda

Z Isteníkova Dana se stane okouzlující společník. Jeho humor ocení i nová kolegyně Isabella (Kristýna Jedličková).

René Levínský si vtipně pohrává s odkazy na juanovskou předlohu, od transformace postav až po přímé citace Molièrova dramatu. Je tu zhrzená Dona Elvíra, cituplná Dona Anna i žárlivý bratr střežící sesterskou čest.

RECENZE: Lež se nastoluje jako světový řád

Divadlo

Levínského brilantní dialog je protkaný vtipnými slovními pointami, které diváci oceňují smíchem i potleskem na otevřené scéně.

I vysočanský Don Juan skončí nakonec v pekle a následuje mravoličný dovětek, stejně jako v Mozartově Donu Giovannim. Jen samotný závěr působí jako autorsky i režijně trochu překombinovaný.

Foto: Martin Špelda

Intrikánského kolegu Josefa hraje Tomáš Turek (vlevo). Na snímku s šéfem IT oddělení Karlem (Jan Staněk).

Režisérka Hana Burešová Levínského humoru rozumí a dokáže na jeho základě vytvářet hravé situace pracující na principu situační komedie, jež je jí rovněž vlastní. Občas sice tempo trochu zadrhne a někde by prospělo i krácení, ale i tak její inscenace obohatila repertoár Divadla v Dlouhé o vděčnou diváckou komedii.

Foto: Martin Špelda

Isteníkovu Donu Juanovi podlehne i vedoucí Anna v podání Magdaleny Zimové.

Michal Isteník v hlavni roli září precizně vystavěnou postavou. Z medvěda zalezlého do brlohu životního stereotypu se vyloupne do charismatického společníka.

Umělá inteligence ho promění v milovnického robota, který je zpočátku směšný, ale záhy nabude na suverenitě a nakonec z něj jde i trochu strach.

Foto: Martin Špelda

Zleva Martin Matejka (Alfonz) a Jan Staněk (Karel) uplatní v inscenaci i své muzikantské schopnosti.

Příležitosti k vytvoření živých postav mají i ostatní, ať už je to Tomáš Turek v iniciátorovi milovnického projektu Josefovi, či ajťák Jan Miroslava Zavičára a šéf Karel Jana Staňka.

Martin Matejka coby vírou prodchnutý Alfonz je natolik neodolatelný, že když na čas zmizí ze scény, přijde to divákům až líto.

Ženy jsou tu trochu upozaděny, nicméně Magdalena Zimová, Táňa Malíková i Kristýna Jedličková vytvářejí přesně odlišené ženské typy v duchu juanovské látky.

René Levínský: Don Juan a já
Režie: Hana Burešová, dramaturgie: Štěpán Otčenášek, scéna: Nikola Tempír, kostýmy: Andrea Králová, hudba: Jan Staněk. Česká premiéra 24. května v Divadle v Dlouhé, Praha (psáno z reprízy 4. června)
Hodnocení: 90 %

RECENZE: Režisér Havelka Tajemství neuvěřil

Divadlo

RECENZE: Patnáct let v jednom Okamžiku

Divadlo
Související témata:
Michal Isteník

Výběr článků

Načítám