Hlavní obsah

RECENZE: Chaotická cesta dvacátým stoletím

Premiéru inscenace Zapomenutou cestou Praha – Lvov uvedl soubor Městských divadel pražských v rámci Měsíce Ukrajiny, který dává prostor českým a ukrajinským umělcům ve společných projektech. Tento na historické ose přibližuje osudy města, označovaného za metropoli západní Ukrajiny.

Foto: Kamil Košun

Inscenace má hereckou i výtvarnou kvalitu.

Článek

Začíná se v době, kdy Lvov patřil do celku Rakousko-uherské monarchie a žili v něm vedle sebe Ukrajinci, Poláci, Češi i Židé. Jejich soužití provází jako hlavní motiv touha po sebeurčení a svobodě. Trojice mladíků v podání Jiřího Chadraby, Tomáše Daleckého a Radka Melši putuje z postavy do postavy v kaleidoskopu dvacátého století.

Utrpení vojáků první světové války střídá naděje na klidný a svobodný život. Jenže o Ukrajinu se přetahují Poláci s bolševickým Ruskem a posléze ji převálcují Rudá i Hitlerova armáda.

Foto: Kamil Košun

K přednostem Zapomenuté cesty Praha – Lvov patří i živá hudba.

Až potud je to čitelné, v dalším vývoji se ale text dramatičky a dramaturgyně Simony Petrů začne rozbíhat mnoha směry a postupně se od Ukrajiny zcela odkloní. A to k procesu s Miladou Horákovou, okupaci Československa v srpnu 1968, krátce se mihnou odkazy na kulturní vzestup šedesátých let opřený o jména Milana Kundery i Václava Havla.

Vetchý, Kocáb, Pokáč, Lambora, Pechlát a Majer aneb Ukrajinu v tom nenecháme

Divadlo

To vše je hráno v útržkovitých dialozích či hromaděných faktech a hojně dokumentováno dobovými projekcemi.

Návrat na Ukrajinu zprostředkuje oslí můstek přes Černobyl, ale inscenace už zůstane více či méně chaotickým slepencem faktů. A to přesto, že herecké obsazení, v němž vedle mužů figurují i Kristýna Jedličková, Veronika Pozniak a Eva Salzmannová, vkládá do hry velkou dávku energie a emocí.

Foto: Kamil Košun

Herečka Eva Salzmannová uplatní v inscenaci groteskní i emotivní polohy svého herectví.

Šance zprostředkovat vztah Prahy a Ukrajiny zůstala z větší části nevyužitá. Nic se nedozvíme o vztazích masarykovského Československa a Zakarpatské Ukrajiny, jen se hrou mihne Olbrachtův Nikola Šuhaj.

Vedle působivých inscenací, jaké představují Nezlomní anebo Café 1933, je tento projekt slabším článkem ukrajinských aktivit Městských divadel pražských.

Simona Petrů: Zapomenutou cestou Praha – Lvov
Režie: Orest Pastuch, scénografická spolupráce: Adam Pitra. Premiéra 10. března v 3kino Art pasáži (psáno z reprízy 14. března), Praha
Hodnocení: 50 %

RECENZE: Groteska o divadelních poměrech

Divadlo

RECENZE: Kolik pravd se vejde do dialogu

Divadlo

Může se vám hodit na Firmy.cz: 3Kino

Výběr článků

Načítám