Článek
Začíná se v době, kdy Lvov patřil do celku Rakousko-uherské monarchie a žili v něm vedle sebe Ukrajinci, Poláci, Češi i Židé. Jejich soužití provází jako hlavní motiv touha po sebeurčení a svobodě. Trojice mladíků v podání Jiřího Chadraby, Tomáše Daleckého a Radka Melši putuje z postavy do postavy v kaleidoskopu dvacátého století.
Utrpení vojáků první světové války střídá naděje na klidný a svobodný život. Jenže o Ukrajinu se přetahují Poláci s bolševickým Ruskem a posléze ji převálcují Rudá i Hitlerova armáda.
Až potud je to čitelné, v dalším vývoji se ale text dramatičky a dramaturgyně Simony Petrů začne rozbíhat mnoha směry a postupně se od Ukrajiny zcela odkloní. A to k procesu s Miladou Horákovou, okupaci Československa v srpnu 1968, krátce se mihnou odkazy na kulturní vzestup šedesátých let opřený o jména Milana Kundery i Václava Havla.
Vetchý, Kocáb, Pokáč, Lambora, Pechlát a Majer aneb Ukrajinu v tom nenecháme
To vše je hráno v útržkovitých dialozích či hromaděných faktech a hojně dokumentováno dobovými projekcemi.
Návrat na Ukrajinu zprostředkuje oslí můstek přes Černobyl, ale inscenace už zůstane více či méně chaotickým slepencem faktů. A to přesto, že herecké obsazení, v němž vedle mužů figurují i Kristýna Jedličková, Veronika Pozniak a Eva Salzmannová, vkládá do hry velkou dávku energie a emocí.
Šance zprostředkovat vztah Prahy a Ukrajiny zůstala z větší části nevyužitá. Nic se nedozvíme o vztazích masarykovského Československa a Zakarpatské Ukrajiny, jen se hrou mihne Olbrachtův Nikola Šuhaj.
Vedle působivých inscenací, jaké představují Nezlomní anebo Café 1933, je tento projekt slabším článkem ukrajinských aktivit Městských divadel pražských.
Simona Petrů: Zapomenutou cestou Praha – Lvov |
---|
Režie: Orest Pastuch, scénografická spolupráce: Adam Pitra. Premiéra 10. března v 3kino Art pasáži (psáno z reprízy 14. března), Praha |
Hodnocení: 50 % |
RECENZE: Groteska o divadelních poměrech
RECENZE: Kolik pravd se vejde do dialogu
Může se vám hodit na Firmy.cz: 3Kino