Článek
Národní divadlo moravskoslezské (NDM) sklízí v tomto směru největší obdiv. Jako jediné se odhodlalo uvést letos ve vlastních inscenacích všech osm dokončených oper Bedřicha Smetany, a to ve dvou souvislých cyklech.
Potřetí se objeví i na právě probíhajícím festivalu Smetanova Litomyšl. Premiéra Janáčkových Příhod lišky Bystroušky je pak tak trochu „nadplán“, nicméně Janáček k Ostravě patří a Bystrouška tu má svou tradici. Od jejího posledního nastudování uběhlo již třicet let. Tehdejší hravá inscenace režiséra Davida Sulkina dala vzniknout Dětskému opernímu studiu, jež při NDM působí dosud.

Ostravská Bystrouška připomíná spíš balet. Na snímku Maxwell Davies (Čáp) a Dorottya Fanni (Čápice)
K nynějšímu nastudování byl přizván izraelský choreograf Itzik Galili, který již dříve pracoval s baletním souborem NDM. I jeho operní Bystrouška je roztančená, opřená o pohybové kreace postav zvířecího světa. Oč víc je ale na scéně tanečního reje, o to méně režisér dosáhl se sólisty na propracování vztahů postav.
Zámek Liteň připravil hudební výlet za Jarmilou Novotnou

Nejpatrnější je to na vztahu Bystroušky a Revírníka, který je prakticky nulový. Lépe je tomu v případě Bystroušky a Lišáka, a to i zásluhou živého hereckého projevu Lady Bočkové (Bystrouška) a Dominiky Škrabalové (Lišák), které inscenaci dominují i pěvecky.

Martin Gurbaľ jako Revírník v ostravské inscenaci Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky
Výtvarně krásný a nepopisný prostor oživený světlem vytvořil pro Bystroušku scénograf Daniel Dvořák, nicméně režisér si k jeho obrazivé nabídce ne vždy dokázal počínat dostatečně citlivě.
A když už nechá v závěru Revírníka v podání Martina Gurbaľa zpívat v prázdném prostoru bez neustálého tanečního hemžení, musí mu do cesty poslat aspoň značně popisnou figuru sunoucího se starého motýla, strhávajícího na sebe nechtěnou pozornost.
Jako by režisér ne vždy naslouchal a uvěřil působivosti Janáčkovy hudby, kterou orchestr pod vedením Marka Šedivého hraje výrazně dramaticky, ale s menší vroucností v místech, kde by to bylo zapotřebí.
Prodaná nevěsta s nadbytečnou Destinnovou
Režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová v Moravském divadle v Olomouci už Smetanově Prodané nevěstě nevěří vůbec. Snad proto pokládala za nutné vložit do ní postavu Emy Destinnové, jejíž osud je školácky vysvětlován promítanými titulky.
A to už během předehry, kdy se v kulisách lužního lesa na břehu jezera či rybníka zřejmě ve Stráži nad Nežárkou promenuje vyšňořená pěvkyně, která tam byla internována během první světové války za svou odbojovou činnost.

Ema Destinnová (Jana Drgová j. h.) je hlavní postavou olomoucké Prodané nevěsty.
A protože se zjevně nudí, tak si kromě chytání ryb a popíjení piva vyvolává vzpomínky na Prodanou nevěstu. To by ještě bylo pochopitelné, jenže to, co se dále na jevišti děje, je omezeno na bezcílné přecházení Destinnové po jevišti sem a tam a nakukování do tváří aktérů bez zjevné souvislosti s příběhem. Ten se ale kvůli ní musí odehrávat na lesním palouku nejspíš na dně rybníka. Celé je to dost nesmyslné a hlavně zbytečné.

Ema Destinnová (Jana Drgová j. h.) nahlíží do tváří a osudů postav Prodané nevěsty.
A je to škoda, protože olomoucká Prodanka má velkou devizu především v mladém pěveckém obsazení. Barbora Perná je půvabnou Mařenkou dobře zazpívanou a zahranou, totéž platí o Ramanu Hasymau coby mladém a švarném Jeníkovi s krásně posazeným hlasem a precizní češtinou.
Dirigent Marko Ivanović vedl orchestr od brilantně zahrané předehry (s krásnými dynamickými kontrasty) s citlivostí vůči Smetanově partituře. O to víc pak zamrzí, když místo ohnivého furiantu se po scéně opět jen prochází Ema Destinnová s pozadím newyorských mrakodrapů.
To jsem já, tvá Julietta
I plzeňské Divadlo J. K. Tyla se – ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským – odhodlalo letos uvést všechny Smetanovy opery, dokonce i včetně torza poslední Violy.
Přesto jako poslední premiéru sezony zvolili lyrickou operu Julietta aneb Snář, kterou Bohuslav Martinů zkomponoval na vlastní libreto podle surrealistické hry Georgese Neveuxe. Vzniklo tak jedno z nejkrásnějších operních děl dvacátého století se snovou atmosférou a postavou osudového ženského ideálu.

Tomáš Kořínek (Michel) a Soňa Godarská alternující postavu Julietty
I plzeňskou inscenaci určuje scénografie Daniela Dvořáka. Tentokrát založená na počítačových vizualizacích, jež si pohrávají s motivy snového příběhu – v případě vlnícího se žlutého závoje, proměnlivě kreslených domů či lesa s hravou obrazivostí, v závěru odehrávajícím se v neurčitém prostředí kanceláře snů už místy zbytečně popisně.
Přesto se však inscenaci v režii Martina Otavy daří divákům adekvátně zprostředkovat atmosféru odvíjející se z úchvatné hudby Bohuslava Martinů, kterou orchestr pod taktovkou Jiřího Štrunce hraje s příjemnou zvukovou barevností. Bohužel akustika Nové scény kouzlení s dynamikou a výrazem příliš nepřeje.
Juliettu na první premiéře ztvárnila Olga Jelínková a dala jí patřičnou něhu, ženskost i krásný pěvecký výraz. Pěvecky i herecky výborný výkon podal i Tomáš Kořínek v roli knihkupce Michela, stravujícího se touhou po tajemné Juliettě. A i pro řadu malých rolí, včetně ženského sboru, má plzeňský soubor velmi dobré obsazení.
Tři premiéry následující po sobě v Ostravě, Olomouci a Plzni ukázaly, že mimopražské operní soubory mají velký tvůrčí i provozovací potenciál. Jen záleží na tom, s jakým respektem a pochopením dané dílo inscenační tým uchopí. Jak ukázala zejména olomoucká Prodaná nevěsta, někdy samotný nápad opravdu nestačí.
Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky |
---|
Hudební nastudování: Marek Šedivý, režie, choreografie a světelný design: Itzik Galili, scéna: Daniel Dvořák, kostýmy: Simona Rybáková. Premiéra 6. června v Divadle Antonína Dvořáka, NDM Ostrava |
Hodnocení: 70 % |
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta |
---|
Hudební nastudování: Marko Ivanović, režie: Janka Ryšánek Schmiedtová, scéna: Markéta Sládečková, kostýmy: David Janošek. Premiéra 7. června v Moravském divadle, Olomouc |
Hodnocení: 50 % |
Bohuslav Martinů: Julietta aneb Snář | |
---|---|
Hudební nastudování: Jiří Štrunc, režie: Martin Otava, scéna: Daniel Dvořák, kostýmy: Dana Haklová. Premiéra 8. června v Divadle J. K. Tyla, Plzeň | |
Hodnocení: 85 % |
Kateřina Kněžíková: Když se negativní emoce dostanou do krku, je zle

RECENZE: Režisér Havelka Tajemství neuvěřil
