Článek
I tak se může ve stručnosti charakterizovat představení Proč bychom se netěšili na Smetanu, kterým ve světové premiéře otevřelo v neděli (9. června) letošní působení na letní scéně Biskupského dvora Městské divadlo Brno.
To rok co rok na „Biskupák“ vedle jiné, již během sezony předváděné tvorby připravuje autorskou inscenaci, která - jak už je u tohoto divadla zvykem - přináší obvykle nejvíce legraci. Hranou i zpívanou. Nejinak tomu bude v představení, o kterém režisér Igor Ondříček tvrdí, že nebylo stvořeno záměrně k výročí narození Bedřicha Smetany, ale že to „tak prostě vyšlo a nám to vyhovuje“.

V inscenaci Proč bychom se netěšili na Smetanu se jako Kecal předvede Aleš Slanina
Dávno zapomenutá fraška
Inscenaci tvoří dvě části. První je jednoaktová dávno zapomenutá fraška Proč bychom se netěšili, kterou s heslem Na zdar důstojného národního divadla v Brně napsal Vilém Ferdinand Černický v roce 1883. V době, kdy se česky mluvící Brno snažilo vehementně konkurovat německému divadelnictví.
Ústecký kraj se mění na ráj filmařů

„Tento roztomilý dramatický kousek ležel v archivech až do letoška, kdy si v souvislosti s Rokem české hudby připomínáme dvě stě let od narození Bedřicha Smetany. V souvislosti s tímto výročím se napříč českou divadelní sítí objevují různá nová zpracování Smetanových oper a Prodaná nevěsta je samozřejmě na špici tohoto zájmu. I my jsme se rozhodli uvést tento signifikantní kousek české divadelní tradice. Ovšem bude to Prodaná nevěsta po našem,“ vysvětluje dramaturgyně a s Igorem Ondříčkem i spoluautorka úpravy Klára Latzková.

V „Prodance“ na brněnský způsob nechybí ani oblíbená taneční vystoupení se zpěvy
Děj se odehrává na statku u Brna, kde ochotníci připravují oblíbenou operu, ale přijdou o jednoho ze sólistů a musejí hledat náhradu za Jeníka. A proto Prodanku zkoušejí bez hlavního tenoristy, což včetně dějové zápletky vycházející z rodinných vztahů přinese řadu komických momentů v předvedení opery.
Ta se ovšem na Biskupáku odehraje namísto tří hodin jen v padesáti minutách. I tento čas však bude podle tvůrců stačit, aby diváci odešli naplnění muzikou a zpěvy, které máme všichni rádi, jako by byli na opeře celé.
Hudbu nastudoval a orchestr bude dirigovat Matěj Voda, scénu vytvořil Jaroslav Milfajt, kostýmy Roman Šolc, choreografii nastudovali Hana Kubinová a Martin Pacek.

Lucie Bergerová (vlevo), Andrea Zelová a Libor Matouš v premiérové Inscenaci Proč bychom se netěšili na Smetanu
Městské divadlo bude na Biskupském dvoře hrát až do 14. července. K vidění zde budou představení Lakomec, Noc na Karlštejně, Cyrano z Bergeracu, Eliška Rejčka, v loňské premiéře uvedený Krokodýl ze Svratky aneb Mozart v Brně - derniéru zde bude mít pohádka O statečném kováři.
RECENZE: Česká opera v Ostravě, Olomouci a Plzni

RECENZE: Prodaná nevěsta v Hlaholu má srdce i vtip
