Hlavní obsah

Principál Michal Kocourek: S kolegy z dotovaných divadel se nescházím

8:35
8:35

Poslechněte si tento článek

Jako dítě hrál Michal Kocourek v řadě filmů, například v Což takhle dát si špenát nebo Indiáni z Větrova. V dospělosti se rozhodl pro divadlo. Dnes je principálem, majitelem čtyř pražských scén. Jedna z nich, Divadlo Kalich, oslavila letos pětadvacet let.

Foto: Lenka Hatašová

Michal Kocourek

Článek

Jaká cesta vedla od založení Divadla Kalich k jednomu z nejúspěšnějších soukromých divadel?

Moc si vážíme toho, kam až jsme na té cestě došli. Je to velká radost a současně ještě větší závazek, který pociťuji jak vůči divákům, tak i směrem dovnitř vůči všem svým kolegům. A letošní půlkulaté jubileum je dosavadním vrcholem té cesty.

Máme za sebou devětašedesát nádherných inscenací, které navštívily na čtyři miliony diváků. Musím zaklepat, že jsme měli a snad pořád máme štěstí na atraktivní témata, skvělé herce, režiséry i na další tvůrce. Divadlo je jako puzzle, jednotlivé dílky do sebe musejí přesně zapadat.

Jedna z nejpodstatnějších věcí a to nejcennější, co každý z nás ve své profesi má, je jeho pověst. Proto bych si přál, ‎aby se Divadlo Kalich stále těšilo tak dobré pověsti, jakou dneska má.

RECENZE: Hvězdné čtvrtstoletí Divadla Kalich

Kultura

Podle jakého klíče vybíráte tituly, které uvedete a které jsou divácky úspěšné?

Divadlo je náročné a krásné zároveň právě v tom, že na tohle žádný zaručený klíč nebo recept není. Kdyby něco takového existovalo, bylo by dost snadnou disciplínou. Jenže ono je to mnohem složitější a vlastně dobrodružnější.

V uměleckém světě totiž včerejší úspěch nic neznamená. Ani desítky vyprodukovaných úspěšných premiér vám nezaručí, že ta další bude také tak úspěšná.

Můžete mít pocit, že držíte v rukou všechny trumfy, a přesto se nová inscenace třeba nepotká s momentální diváckou chutí, nebo naopak z nenápadného, ne zas tak ambiciózního textu se může stát velký divácký hit.

Foto: archiv Divadla Kalich

Michal Kocourek s Jiřím Bartoškou

Zkušenosti s provozováním divadla samozřejmě nejsou nedůležité, ale totální jistotu vám nepřinášejí. Já vedle nich dám hodně na svůj cit a instinkt, něco uvnitř mě mi nakonec vždycky napoví, co by mohlo fungovat, a co za to velké riziko naopak nestojí. To není kalkul, spíš intuice. A podstatný je také neustálý dialog mezi všemi složkami divadla, od těch uměleckých až po provozní nebo obchodní.

Ve vašem divadle hrají herci velkých jmen. Jiří Bartoška, Oldřich Kaiser, Pavel Zedníček, Taťjana Medvecká, Iva Janžurová, Barbora Hrzánová, Jana Paulová a další.

I to je příklad stálé komunikace, o které jsem hovořil. Není to jen o tom položit před herce text hry a domluvit se na honoráři. Od začátků dbáme na to, aby se u nás herci cítili dobře, což se nám daří i díky mým kolegům, kteří jim tu vytvářejí zázemí a zajišťují pro ně servis.

Jsem přesvědčený, že divák pozná, zda na jevišti stojí lidé, kteří na něm jsou společně rádi, je jim spolu fajn a těší se na sebe. Taková energie se pak přenese do hlediště. Což se mimochodem netýká jen herců, ale také všech v zákulisí – techniků, zvukařů, osvětlovačů…

Neboť jeden bez druhého to nedá. Nemůžeme si dovolit ty nejvyšší honoráře, protože nejsme dotovaným divadlem, ale nabízíme něco jiného. U nás vládne až rodinná atmosféra. A také se nám, věřím, daří nacházet pro naše herce zajímavé herecké příležitosti, na jaké třeba i dlouho čekali. Je mi velkou ctí, že se v našem divadle potkávají tak velké a výjimečně talentované osobnosti a nechávají tu kus svého talentu i svoji energii.

Foto: archiv Divadla Kalich

A s Ivou Janžurovou

Nejste dotovaným divadlem. Jak se cítíte na schůzkách s kolegy, kteří řídí dotovaná divadla a stěžují si?

Nescházím se s nimi. To je jejich pláč, ne můj.

Jako malý jste začal hrát před kamerou, první divadlo jste založil už před revolucí. Věděl jste odmala, že chcete být divadelním principálem?

Úplně odmala jistě ne, ale třeba už na konzervatoři mě to intuitivně táhlo od herectví spíš na tu druhou stranu. Vlastně jsem tam ani jít nechtěl, nechal jsem se k tomu víceméně přesvědčit.

V té době už jsem po těch všech odehraných letech cítil, že herectví pro mě nebude do budoucna to pravé, přestávalo mě bavit a chtěl jsem si to vyzkoušet právě z opačné strany. Vybudovat si něco svého a vytvářet to podle sebe. Takže už na škole jsem částečně uvažoval, že bych si založil vlastní divadlo.

První bylo Barevné divadlo, které propojovalo různé žánry, po revoluci jsem pak spoluzaložil koncertní agenturu Interkoncerts, s níž jsme vyprodukovali přes dvě stě koncertů světových hvězd u nás, od Tiny Turner třeba po Deep Purple. A následovala jednotlivá divadla.

Foto: archiv Michala Kocourka

Michal Kocourek (vlevo) hrál jako malý kluk ve filmu Což takhle dát si špenát.

Vypadá to, že na co jste sáhl, to se vám povedlo. Zažíval jste také horké chvilky?

Jasně, problémů a průšvihů byla spousta, ale po každém jsem se zvedl a šel dál. Dneska už umím určité možné potíže předvídat dopředu a vyřešit je dřív, než by mě začaly ohrožovat. Léta podnikání mě naučila být ostražitým, samostatným a soběstačným.

Nyní máte čtyři divadelní scény?

Ano, Divadlo Kalich, Komorní divadlo Kalich, Divadlo Palace a Hvězdné léto pod žižkovskou věží. Zatím nepočítám s tím, že bych tento výčet ještě rozšiřoval, ale samozřejmě netuším, co mi osud ještě může přivést do cesty. Každá z těch scén si zaslouží opečovávat a posouvat krůček po krůčku dál a dál. A to je každodenní práce pro celé týmy lidí.

Po letech jste si v roce 2022 zahrál v seriálu TV Nova O mě se neboj. Co vás vrátilo před kameru?

Nabídka, kterou jsem třicet let od svého posledního natáčení opravdu nečekal. Přišel s ní za mnou režisér Biser Arichtev a já na ni po nějaké době rozmýšlení kývl pod podmínkou, že kdyby můj herecký výkon nebyl dobrý, na rovinu mi to hned zpočátku řekne a já se vytratím. Natočil jsem všechno, co jsem měl, tak snad byly mé obavy tenkrát zbytečné, a nakonec to pro mě byl skvělý zážitek v moc příjemném týmu.

Foto: archiv Divadla Kalich

Principál s Pavlem Zedníčkem, který v Divadle Kalich hraje hlavní roli v představení Lakomec.

Na divadelních prknech vás uvidíme?

Upřímně řečeno si to momentálně neumím představit, ale na druhou stranu: Nikdy neříkej nikdy. Čas od času mi stejnou otázku jako vy položí někdo z mých hereckých kolegů a i jim odpovídám, že k tomu třeba jednou dojde.

Mám to v sobě, neříkám že ne, vždyť jen se svým Barevným divadlem jsem odehrál deset tisíc představení po celém světě. Komediant ve mně za těch padesát let stále je a občas se potřebuje projevit. Možná proto jsem začal malovat a dělat sochy.

Vyřezáváte sochy ze dřeva. Jak jste se k tomu dostal?

Mám mlýn za Prahou, kde se léta starám o kus lesa, motorovou pilou kácím stromy, sekám dřevo. Člověk si u toho vyčistí hlavu. A jednoho krásného dne jsem se probudil a řekl jsem si, proč vlastně s tou pilou nezkusím něco vyřezat? Přihlásil jsem se tedy na řezbářský kurz. Strávil jsem tam čtyři dny, poznal opravdu báječné lidi a naučil se spoustu nového. Pak jsem začal vyřezávat abstraktní sochy. Rád propojuji dřevo, kov a kámen dohromady.

Foto: archiv Michala Kocourka

Jedna ze soch Michala Kocourka

Je to pro mě další z úniků. Uříznu kládu, začnu řezat, ale většinou vyřežu něco úplně jiného, než jsem na začátku chtěl.

Obrazy jsou také abstrakce?

Většinou na nich jsou zachyceny moje pocity. Zatím je mám jenom pro sebe, rodinu a pro přátele, i když jeden už chce koupit jedna galerie a druhý se líbí Ondřeji Soukupovi, který o něj projevil zájem.

Nicméně potěšila a zároveň vyznamenala mě jedna zahraniční kurátorka, která obchoduje s uměním po celém světě. Můj kamarád jí ukázal pár mých obrazů. A ona se vyjádřila pro mě hodně pozitivně, že je maloval velmi šikovný amatér.

Jana Paulová a Václav Vydra slavili stovku

Divadlo

RECENZE: Jen dva prstíčky tam strčíme

Divadlo
Související témata:
Michal Kocourek

Výběr článků

Načítám