Článek
„Na základě kontroly plnění mimořádných úkolů ředitele příspěvkové organizace, předloženého rozboru hospodaření za první pololetí 2025 a celkového vyhodnocení dosavadního působení ředitele v dané funkci dospěl zřizovatel k závěru, že došlo k vážnému porušení povinností vyplývajících ze zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a že nejsou naplňována očekávání kladená na řízení příspěvkové organizace,“ stojí v důvodové zprávě materiálu, který radní v pondělí schválili.
Zpráva Tománkovi vytýká propad tržeb divadla i jeho návštěvnosti. Některé mimořádné úkoly a strategické cíle podle nich splnil jen zčásti a některé vůbec, nepředložil například reálný manažerský plán transformace Studia Ypsilon.
Legenda ve ztrátě
Ypsilonka patřila desítky let k československým autorským legendám. Byla pevně spojená se svým zakladatelem režisérem Janem Schmidem (1936-2024).
Po jeho smrti začaly čím dál častěji padat úvahy o zrušení divadla, které dlouhodobě ztrácí své diváky. Ekonomicky je z drtivé většiny nesoběstačné.

Jan Schmid v roce 2017 při přebírání Ceny Thálie za mimořádný přínos českému divadelnímu umění.
Uvedení Tománka do jeho čela mělo situaci posunout směrem k budoucnosti, jak uváděli pražští radní. Jeho koncepce počítala s přetvořením scény tak, aby více spolupracovala s pražskou DAMU.
Radní tvrdí, že se mu to nepodařilo. „Nenaplnil zároveň klíčovou součást koncepce, kterou prezentoval Komisi pro výběr ředitele příspěvkové organizace Studio Ypsilon, která spočívala v zajištění dlouhodobého strategického partnerství s Divadelní fakultou AMU,“ stojí dále v pondělní důvodové zprávě.
Napětí od začátku
Už Tománkovo jmenování do funkce vyvolalo emoce. Téměř okamžitě musel vysvětlovat, zda původní forma divadla změny vůbec přežije.
„Především chci říct, že zrušení Studia Ypsilon jakožto příspěvkové organizace města ke konci sezony 2025/26 a transformace na jiný právní subjekt bylo součástí zadání výběrového řízení ze strany zřizovatele, tedy magistrátu, do něhož jsem spolu s vedoucím katedry produkce DAMU Davidem Mírkem vstupoval,“ uvedl tehdy v rozhovoru pro Novinky.cz.
Jak dále uvedl, proměna scény je součástí probíhajícího procesu transformace příspěvkových organizací, jímž v minulosti už prošly Divadlo Archa, Semafor, Dejvické divadlo či Činoherní klub. Nadále fungují jako obecně prospěšné společnosti či zapsaný ústav, s jinými formami podnikání i financování.
Schmid založil založil experimentální soubor v roce 1963 v Liberci. Od roku 1964 se nazývá Studio Ypsilon a od roku 1978 působí v Praze.