Hlavní obsah

Operní Ariadna na Naxu jako obhajoba citu

Po více než čtyřiceti letech se do repertoáru pražského Národního divadla vrátila opera Ariadna na Naxu Richarda Strausse. V inscenaci režisérky Slávy Daubnerové a dirigenta Roberta Jindry vyznívá jako obhajoba citu proti cynickému pragmatismu.

Foto: Petr Neubert

Titulní roli Ariadny ztvárňuje švédská sopranistka Cornelia Beskowová. V pozadí Lenka Máčiková (Najáda), Yukiko Kinjo (Echo) a Michaela Zajmi (Dryáda)

Článek

V paláci bohatého, k umění však nepříliš vnímavého mecenáše se má odehrát premiéra opery o Ariadně opuštěné Théseem.

Aby se stihl i ohňostroj a večeře, musí se zároveň s ní odehrát i fraška o přelétavé Zerbinettě a jejích milencích. Tím velmi trpí postava autora Ariadny, který toto spojení chápe jako urážku umění.

Tu v inscenaci ztvárňuje islandská mezzosopranistka Arnheidur Eiríksdóttirová. Ve fraku a s dlouhými rozpuštěnými plavými vlasy má dráždivou chlapecko-dívčí identitu. Spolu s ní prožívá její příběh šestice jejích dvojnic, někdy nápaditým způsobem, místy ale působí na scéně jen jako výtvarný ornament.

RECENZE: Očistná dávka akrobatické euforie

Divadlo

Eiríksdóttirová prochází i celým dějem. Jako němý svědek se s velkou citovou účastí vžívá do Ariadnina žalu a nelibě nese Zerbinettiny rady, aby si Ariadna našla jiného milence.

Eiríksdóttirová dominuje inscenaci jak dokonalým pěveckým výkonem, tak autentickým herectvím, a zejména díky ní inscenace ústí v apoteózu opravdového prožitku lásky.

Foto: Petr Neubert

Zerbinetta (Ziyi Dai) se svými milenci je stylizována do podoby kovbojské show.

Foto: Petr Neubert

Arnheidur Eiríksdóttirová v roli Skladatele s šesti baletními dvojnicemi

Koloraturní part Zerbinetty zvládá mistrně čínská sopranistka Ziyi Dai a spolu s ní její čtyři milence stejně dobře i Lukáš Bařák, Josef Moravec, Jan Hnyk a Daniel Matoušek. Původní stylizaci do postav komedie dell’arte nahradila režie celkem vtipnou kovbojskou show.

Švédská sopranistka Cornelia Beskowová má pro Ariadnu nosný a ve všech polohách barevný hlas, který se v závěru skvěle pojí s krásně znějícím tenorem Magnuse Vigiliuse v roli Bakcha, jenž rudým pláštěm připomíná, jistě nikoli náhodou, hrdinského Supermana.

Foto: Petr Neubert

Dánský tenorista Magnus Vigilius v roli Bakcha

Z dalších rolí zaujme Taneční mistr Jaroslava Březiny, Učitel hudby Pavla Kubáně a ďábelsky stylizovaný činoherní Hofmistr Dagmar Peckové s precizní němčinou.

Ke kvalitám inscenace nutno přičíst i hudební nastudování Roberta Jindry s citlivě dynamicky a výrazově modelovaným zvukem komorního orchestru, který ústí do krásně vygradovaného závěru.

Foto: Petr Neubert

Zleva v popředí Pavol Kubáň (Učitel hudby), Dagmar Pecková (Hofmistr) a Jaroslav Březina (Taneční mistr)

Návrat Straussovy Ariadny na Naxu do Národního divadla se vydařil, inscenace má, zejména po hudební stránce, parametry evropského hudebního divadla s výbornými pěveckými výkony.

Richard Strauss: Ariadna na Naxu
Dirigent: Robert Jindra, režie a choreografie: Sláva Daubnerová, scéna: Lucia Škandíková, kostýmy: Tereza Kopecká. Premiéra 19. ledna ve Stavovském divadle, Praha
Hodnocení: 85 %

RECENZE: Co všechno si nestačíme říci

Kultura

RECENZE: Hamlet jako nekonečný proud otázek

Kultura

Může se vám hodit na Firmy.cz: Stavovské divadlo

Související témata:

Výběr článků

Načítám