Článek
V paláci bohatého, k umění však nepříliš vnímavého mecenáše se má odehrát premiéra opery o Ariadně opuštěné Théseem.
Aby se stihl i ohňostroj a večeře, musí se zároveň s ní odehrát i fraška o přelétavé Zerbinettě a jejích milencích. Tím velmi trpí postava autora Ariadny, který toto spojení chápe jako urážku umění.
Tu v inscenaci ztvárňuje islandská mezzosopranistka Arnheidur Eiríksdóttirová. Ve fraku a s dlouhými rozpuštěnými plavými vlasy má dráždivou chlapecko-dívčí identitu. Spolu s ní prožívá její příběh šestice jejích dvojnic, někdy nápaditým způsobem, místy ale působí na scéně jen jako výtvarný ornament.
RECENZE: Očistná dávka akrobatické euforie
Eiríksdóttirová prochází i celým dějem. Jako němý svědek se s velkou citovou účastí vžívá do Ariadnina žalu a nelibě nese Zerbinettiny rady, aby si Ariadna našla jiného milence.
Eiríksdóttirová dominuje inscenaci jak dokonalým pěveckým výkonem, tak autentickým herectvím, a zejména díky ní inscenace ústí v apoteózu opravdového prožitku lásky.
Koloraturní part Zerbinetty zvládá mistrně čínská sopranistka Ziyi Dai a spolu s ní její čtyři milence stejně dobře i Lukáš Bařák, Josef Moravec, Jan Hnyk a Daniel Matoušek. Původní stylizaci do postav komedie dell’arte nahradila režie celkem vtipnou kovbojskou show.
Švédská sopranistka Cornelia Beskowová má pro Ariadnu nosný a ve všech polohách barevný hlas, který se v závěru skvěle pojí s krásně znějícím tenorem Magnuse Vigiliuse v roli Bakcha, jenž rudým pláštěm připomíná, jistě nikoli náhodou, hrdinského Supermana.
Z dalších rolí zaujme Taneční mistr Jaroslava Březiny, Učitel hudby Pavla Kubáně a ďábelsky stylizovaný činoherní Hofmistr Dagmar Peckové s precizní němčinou.
Ke kvalitám inscenace nutno přičíst i hudební nastudování Roberta Jindry s citlivě dynamicky a výrazově modelovaným zvukem komorního orchestru, který ústí do krásně vygradovaného závěru.
Návrat Straussovy Ariadny na Naxu do Národního divadla se vydařil, inscenace má, zejména po hudební stránce, parametry evropského hudebního divadla s výbornými pěveckými výkony.
Richard Strauss: Ariadna na Naxu |
---|
Dirigent: Robert Jindra, režie a choreografie: Sláva Daubnerová, scéna: Lucia Škandíková, kostýmy: Tereza Kopecká. Premiéra 19. ledna ve Stavovském divadle, Praha |
Hodnocení: 85 % |
RECENZE: Co všechno si nestačíme říci
RECENZE: Hamlet jako nekonečný proud otázek
Může se vám hodit na Firmy.cz: Stavovské divadlo