Článek
V paláci bohatého, k umění však nepříliš vnímavého mecenáše se má odehrát premiéra opery o Ariadně opuštěné Théseem.
Aby se stihl i ohňostroj a večeře, musí se zároveň s ní odehrát i fraška o přelétavé Zerbinettě a jejích milencích. Tím velmi trpí postava autora Ariadny, který toto spojení chápe jako urážku umění.
Tu v inscenaci ztvárňuje islandská mezzosopranistka Arnheidur Eiríksdóttirová. Ve fraku a s dlouhými rozpuštěnými plavými vlasy má dráždivou chlapecko-dívčí identitu. Spolu s ní prožívá její příběh šestice jejích dvojnic, někdy nápaditým způsobem, místy ale působí na scéně jen jako výtvarný ornament.
Eiríksdóttirová prochází i celým dějem. Jako němý svědek se s velkou citovou účastí vžívá do Ariadnina žalu a nelibě nese Zerbinettiny rady, aby si Ariadna našla jiného milence.
Eiríksdóttirová dominuje inscenaci jak dokonalým pěveckým výkonem, tak autentickým herectvím, a zejména díky ní inscenace ústí v apoteózu opravdového prožitku lásky.

Zerbinetta (Ziyi Dai) se svými milenci je stylizována do podoby kovbojské show.

Arnheidur Eiríksdóttirová v roli Skladatele s šesti baletními dvojnicemi
Koloraturní part Zerbinetty zvládá mistrně čínská sopranistka Ziyi Dai a spolu s ní její čtyři milence stejně dobře i Lukáš Bařák, Josef Moravec, Jan Hnyk a Daniel Matoušek. Původní stylizaci do postav komedie dell’arte nahradila režie celkem vtipnou kovbojskou show.
Švédská sopranistka Cornelia Beskowová má pro Ariadnu nosný a ve všech polohách barevný hlas, který se v závěru skvěle pojí s krásně znějícím tenorem Magnuse Vigiliuse v roli Bakcha, jenž rudým pláštěm připomíná, jistě nikoli náhodou, hrdinského Supermana.

Dánský tenorista Magnus Vigilius v roli Bakcha
Z dalších rolí zaujme Taneční mistr Jaroslava Březiny, Učitel hudby Pavla Kubáně a ďábelsky stylizovaný činoherní Hofmistr Dagmar Peckové s precizní němčinou.
Ke kvalitám inscenace nutno přičíst i hudební nastudování Roberta Jindry s citlivě dynamicky a výrazově modelovaným zvukem komorního orchestru, který ústí do krásně vygradovaného závěru.

Zleva v popředí Pavol Kubáň (Učitel hudby), Dagmar Pecková (Hofmistr) a Jaroslav Březina (Taneční mistr)
Návrat Straussovy Ariadny na Naxu do Národního divadla se vydařil, inscenace má, zejména po hudební stránce, parametry evropského hudebního divadla s výbornými pěveckými výkony.
Richard Strauss: Ariadna na Naxu |
---|
Dirigent: Robert Jindra, režie a choreografie: Sláva Daubnerová, scéna: Lucia Škandíková, kostýmy: Tereza Kopecká. Premiéra 19. ledna ve Stavovském divadle, Praha |
Hodnocení: 85 % |
Může se vám hodit na Firmy.cz: Stavovské divadlo