Hlavní obsah

Divadlo na vodě s bratry Mašíny

Právo, Jiří P. Kříž

Pohřeb Milana Paumera stal se nechtěnou kulisou nejnovější inscenace Mašíni cestou samurajů Divadla na vodě na Baťově kanálu od Otrokovic po Skalicu. Scénář napsala Simona Petrů, režie se ujal sirotek brněnského Divadla v 7 a půl Matěj T. Růžička.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Samurajové Milan (Vojtěch Blahuta), Josef (Jan Grundmann) a Ctirad (Petr Panzenberger)

Článek

V souvislosti s Paumerovým úmrtím se hned strhly nové mediální bitky. Na jedné straně barikády dupou dodateční, ale o to lítější bojovníci proti komunismu, včetně na funuse demonstrujících „nových“ politických špiček, na druhé pak pohrobci, kteří by ještě dnes třídně vytloukali zuby a věšeli.

Proti hnidopichům

Vezmu Růžičku pod křídla. Jeho upřímné hledání ve vlastním nepoddajném zápase proti všem o Sedm a půlku, pro kterou nehnula prstem ani „pravicová avantgarda“ (protimluv P. Oslzlého) z Husy nebo z HaDivadla, má zřetelnou kontinuitu.

Zjednodušeno: Začal inscenací o Janu Palachovi v brněnském Kabinetu múz, o haagské žalobkyni se strůjci jugoslávských genocid Carle Del Ponti v Divadle v Celetné Praha. Na vodě následovaly Drdův a Krejčíkův Vyšší princip, loni tragický Dobrý tramp Bernášek. A letos tedy Mašíni cestou samurajů.

Na rozdíl od V. Mikulky v Respektu, který nemá rád japonské bojovníky nebo spíš filmy o nich a rozporuje Růžičkovu koncepci koncentrovanou do životního kréda - ať s ním souhlasíme nebo ne - Josefa a Ctirada, synů protifašistického odbojáře Josefa, považuji to spojení za invenční a legitimní.

Vlastní čest, kterou zradit rovná se vlastní smrti, velí nikdy se nevzdat nepříteli. Ale moc přitom nemyslet, dodávám. Mašínové byli dvacetilí kluci, kteří patří v každé válce k nejdecimovanější věkové kategorii. Proti nim stálo ovšem v NDR pětadvacet tisíc vojáků ve zbrani – a oni je zesměšnili. Ti doma nepřežili za ně.

Samurajská transformace v rámci umělecké licence. Také Kurosawových Sedm samurajů se proměnilo v Sturgesových Sedm statečných. To měl z lodi a z pontonů kázat Růžička svým hercům jen přednášet politické projevy a citovat dokumenty?!

Hrají pro lidi

Divadlo na vodě je znamenitým osvětářským souborem. Uchyluje se k divadlu lidovému. Nehraje totiž pro namlsané pražské nebo brněnské publikum. Na vodu bylo vyhnáno a počíná si na ní úspěšně.

Viděl jsem po spytihněvské premiéře a po reprízách v Babicích, Otrokovicích, Uherském Hradišti, ve slovenské Skalici a v Uherském Ostrohu až tu ve Veselí nad Moravou. Zaplněné hlediště (byli v něm i Slováci) vnímalo účastně právě samurajské podobenství, méně pak klišé laciných karikatur diktátorů a jejich represivních orgánů moci. Nepochybně tomu tak bude i ve Strážnici (12.8.) a v Petrově (13.8.).

Divadlo na vodě - Simona Petrů: Mašíni cestou samurajů. Režie Matěj T. Růžička, dramaturgie Petrů, scéna Stanislav Hampala a Růžička, výprava Hampala a Bob Racek, kostýmy Růžička a Danka Růžičková, hudba Lubomír Malinovský, světla a zvuk Racek, oltář Julie Ema Růžičková. Premiéra 31. července ve Spytihněvi, psáno z reprízy 9. srpna ve Veselí nad Moravou.

Výběr článků

Načítám