Článek
Inscenace je určena pro děti nad deset let. „Z divadla si odnesou to, že Smetana napsal nějaké opery, že během svého života ohluchl, a přesto dál skládal, že zemřel v ústavu pro choromyslné,“ konstatoval autor představení Petr Borovský.
„A také, že to byl umělec se vším všudy, popová hvězda své doby. Nabízíme průřez jeho životem, který byl mnohdy bujarý až nevázaný, býval středem večírků,“ podotkl Borovský.
Stranou nezůstane dětské zranění po výbuchu střelného prachu, anabáze mizerného studenta Smetany po gymnáziích starého mocnářství, kterou ukončila až plzeňská maturita, ani jeho švédské mise. „Úplně jsem však vypustil Smetanův soukromý rodinný život,“ upozornil Borovský.
Bedřich Smetana jako lev salonů. Plzeňská výstava přibližuje studentská léta slavného skladatele
Středobodem scény je domácí loutkové divadlo. „V devatenáctém století ožívaly loutky hlavně díky kočovným loutkářům, v měšťanských rodinách, tedy v prostředí, v němž se Smetana pohyboval, si ale začínala získávat oblibu domácí divadélka. Přišlo mi proto logické využít ho i v našem pojetí,“ vysvětlil autor.
Smetana se ostatně znal s proslulým českým loutkářem Matějem Kopeckým, zkomponoval předehry k jeho dvěma hrám, Doktoru Faustovi a k Oldřichovi a Boženě. Obě v představení zazní, a to v nastudování orchestru opery plzeňského Divadla J. K. Tyla.
Dojde ale i na řadu citací z podstatně známějších děl. „Například na pasáže z Mé vlasti, Prodané nevěsty nebo Braniborů v Čechách,“ řekl Novinkám Petr Borovský.