Článek
Zatímco Molière se v Tartuffovi vysmívá pokrytectví, pánbíčkářství a manipulacím ve jménu víry, nové ostravské pojetí je posunuto do současnosti, ale podstata hry zůstala zachována.
„I my se ptáme, kdo je Tartuffem dnešní doby, kdo slibuje nesplnitelné a předvádí až fanatickou víru. A kdo je Orgon, nespokojený se svým dosavadním životem, ten, který Tartuffovi naletí,“ přibližuje dramaturg Norbert Závodský.
„Česko je dlouhodobě považováno za ráj pro byznys spojený s ezoterikou či spiritualitou. Stačí zadat klíčové slovo ezoterika a zobrazí se vám nepřeberné množství inzerátů na kurzy, workshopy, webináře nebo léčivé kameny. Vše samozřejmě zpoplatněné. Za několik tisíc si tak můžete pořídit například fén, který prý dokáže přeměnit kohoutkovou vodu na studánkovou. Rádi bychom na tuto problematiku upozornili,“ dodává dramaturg.
Tomáš Svoboda tedy nepřivádí na jeviště Divadla Antonína Dvořáka zbožného žebráka, ale jakéhosi novodobého ezoterika/guru Pierra Tartuffa vystupujícího pod jménem Tára, který si omotá kolem prstu Orgána – stárnoucího rockera a majitele ostravského nahrávacího a dabingového studia. A to natolik, že na něj po konfliktu se synem přepíše veškerý majetek.
Hlavních rolí se zhostí Jiří Sedláček, který bude hrát Orgána, a Martin Dědoch, jenž ztělesní guru Táru. V dalších rolích lidé uvidí třeba Kamilu Janovičovou, Sáru Erlebachovou, Marii Annu Kupcovou a další herce.
„V Čechách jsme nahradili víru pověrčivostí, proto i hru Tartuffe výrazně posouváme k tomu, čemu v této oblasti čelíme: lžím, dezinformacím a nepravdám. Lidé jsou ochotni uvěřit strašným nesmyslům,“ říká režisér Tomáš Svoboda.
Scénu pro inscenaci vytvořil Nikola Tempír, kostýmy navrhla Markéta Kaplanová. Hudba a texty písní jsou z dílny Petra Wajsara, Radka Lajfra a Jiřího Sedláčka.